Goodyear kan de wereldtitel al ruiken met de heropstart van het nieuwe seizoen van het FIA World Endurance Championship (WEC) op het circuit van Spa-Francorchamps dit weekend. Na een lange pauze halfweg het seizoen staan de drie met Goodyear uitgeruste teams te popelen om de strijd aan te gaan voor de overwinning in de zes uur durende race.
Foto: © FIA WEC
De Goodyear-partnerteams die het volledige seizoen uitrijden (Jota Sport en Jackie Chan DC Racing) krijgen dit weekend het gezelschap van een extra Goodyear-auto van Algarve Pro Racing, een Portugees team dat doorgaans deelneemt aan de Europese Le Mans Series (ELMS), maar dit weekend ook het wereldtoneel betreedt.
Alle drie de auto’s met de Goodyear Eagle F1 SuperSport-racebanden zijn Oreca 07 Gibson-prototypes die deelnemen in de LMP2-klasse, de enige WEC-klasse met open bandencompetitie. De auto’s hebben 4,2-liter V8-motoren die ongeveer 600 pk produceren.
Goodyear is goed op weg in de LMP2-titeljacht met Jackie Chan DC Racing en Jota Sport, die momenteel tweede en derde staan in het klassement. Jackie Chan DC Racing is in de laatste vier ronden telkens op het podium geëindigd, terwijl Jota in november een gedenkwaardige overwinning behaalde in Sjanghai.
De 6 uur van Spa-Francorchamps nu zaterdag is de eerste WEC-race sinds de Lone Star Le Mans in februari op het Circuit of The Americas in Texas, bijna zes maanden geleden. Na de race van dit weekend komt het hoogtepunt van de kalender, de 24 uur van Le Mans (19-20 september). Daarna volgt het einde van het seizoen met de 8 uur van Bahrein (21 november).
Europese Le Mans Series goede voorbereiding voor de Goodyear-teams
In de aanloop naar de zes uur durende WEC-race op zaterdag 15 augustus hebben de ELMS-deelnemers op zondag 9 augustus een vier uur durende wedstrijd gereden in Spa-Francorchamps. Zeventien auto’s waren voorzien van Goodyear Eagle F1 SuperSport-racebanden.
Deze extra tijd op het circuit in de supercompetitieve ELMS was vooral gunstig voor Algarve Pro Racing, dat zondag twee auto’s in de wedstrijd had, en Jota Sport, dat normaal niet in deze serie uitkomt, maar eenmalig deelnam om zich voor te bereiden op de WEC-race.
Mike McGregor, Goodyear Manager Race Sales, Testing en Track Support: “Jota nam deel aan de ELMS-race om extra race-ervaring op te doen, zodat ze wat frisser aan het WEC-raceweekend konden beginnen. Dat helpt ons natuurlijk bij de afstelling. We gebruiken dezelfde bandenspecificaties in beide races. Alleen al die extra racetijd is een groot voordeel. Bovendien hebben we nu ook een wildcard voor de Algarve Pro. Een van de racers is Jon Lancaster, die onze banden tijdens de ontwikkeling mee heeft getest. Dat alles maakt dat we de beste informatie krijgen op het gebied van warmteprestaties en optimale afstelling. Het zal de WEC-race zeker makkelijker maken voor ons en onze partnerteams.”
Nieuw derde bandentype voor slijtageslag op circuit van Spa
Goodyear introduceerde in juli zijn derde LMP2-bandentype in de ELMS-race op het circuit Paul Ricard. De B-spec- samenstelling (medium) komt samen met de zachtere A-spec-band naar Spa. Bij elke andere race in dit seizoen hebben de teams de A-banden (zacht) en de C-banden (medium-plus) gebruikt.
“Spa is een echt traditioneel circuit dat de banden zwaar op de proef stelt. We moeten er zeker van zijn dat we de hele race lang goed blijven presteren,” zegt McGregor. “Spa is veel agressiever dan andere circuits. Op de WEC-kalender komt Sjanghai het dichtst in de buurt. Daar hebben we onze eerste overwinning behaald, dus de lessen die we daar hebben geleerd, zullen we dit weekend gebruiken.”
“Spa is bijzonder agressief, maar we hebben in Sjanghai gezien dat de zachtere A-spec-samenstelling nog altijd goed presteert als je de band goed behandelt. Dat is iets waaraan we samen met de teams werken. De ELMS-race van zondag zal ons nog meer leren over dat aspect.”
Spa, midden in de Ardennen, staat bekend om zijn onvoorspelbare weersomstandigheden. Natte races kunnen nooit worden uitgesloten. De Goodyear volledige regenbanden zijn nog niet op het circuit gekomen, maar in september zijn wel veelzijdige tussenproducten gebruikt op Silverstone, waar ze nuttig bleken te zijn voor gemengd weer, wat ook dit weekend zeer waarschijnlijk is.
De vrije trainings- en kwalificatierondes vinden plaats op donderdag en vrijdag. De race zelf vindt plaats op zaterdag, van 13.30 tot 19.30 uur.