De races zijn gereden en de punten zijn verdeeld. Het zesde, toch wel speciale, seizoen van het ABB Formula E kampioenschap zit erop. Het was een bewogen seizoen. Niemand had ooit gedacht bij aanvang wat er de wereld stond te wachten. Na 5 races werd het seizoen volledig afgelast zonder perspectief. Achter de schermen werd echter druk gewerkt naar een alternatief om toch nog een finale te krijgen. Het resultaat? De voormalige luchthaven Berlijn-Tempelhof werd volledig omgetoverd voor 9 dagen, 6 races, 3 tracks en uiteindelijk 1 kampioen.
Top 3
Na de eerste vijf races was alles nog mogelijk, maar hier in Berlijn leek DS Techeetah niet te stoppen. António Félix da Costa is gekroond tot de nieuwe kampioen van de Formule E en volgt zo zijn teamgenoot Jean-Éric Vergne op die derde in het kampioenschap eindigde. Ook het team zelf wist het constructeurs kampioenschap te domineren. Ze wonnen met maar liefst 77 punten van Nissan e.dams.
Daarnaast is de tweede plaats in het kampioenschap voor onze landgenoot Stoffel Vandoorne. Hij kende een goede start van het seizoen en tijdens de twee openingraces in Diriyah eindigde hij telkens op de derde plaats. Daarna eindigde hij slechts 1 keer in de punten voor het circus naar Berlijn trok. Tijdens de eerste twee slotraces scoorde de Rumbekenaar een vijfde en zesde plaats. In de slotrace kon hij de pole positie bemachtigen waarna hij ook de overwinning binnenhaalde. Hij eindigt op een knappe tweede plaats in het kampioenschap.
(tekst gaat verder onder de foto)
Een atypisch seizoen
Onze andere belg Jérôme d’Ambrosio kende een minder sucesvol parcours. Hij kon slechts 4 keer in de punten scoren. Zijn Mahindra leek pace te missen, zowel tijdens de kwalificaties als tijdens de race. De Belg werd zestiende. Zijn teamgenoot Alex Lynn, die pas halverwege het seizoen instapte nadat Pascal Wehrlein vertrok, eindigde met drie punten verschil van d’Ambrosio op de zeventiende plek. Heel wat werk dus aan de winkel voor Mahindra.
Ook bij Audi verliep niet alles van een leien dakje. Het team dat vorig jaar nog als tweede eindigde, moet zicht nu tevreden stellen met een zesde plaats. Aan Lucas di Grassi zal het niet gelegen hebben, hij kon zo goed als elke race punten scoren voor het team en werd zo ook zesde in het kampioenschap. DTM-rijder voor de Duitse renstal, René Rast, nam het van Daniel Abt over nadat deze ontslagen werd. Hij kon vooral de laatste twee races hoog scoren wat hem een vijftiende plek opleverde. Daniel Abt, die enkel de eerste 5 races voor Audi reed, kon slechts 1 keer in de punten (4 punten) eindigen voor het team. Daarna verhuisde hij naar NIO333, waar hij telkens onderaan de grid eindigde. Hij kon het ook niet laten om af en toe te laten weten dat hij geen vertrouwen heeft in de Chinese wagen. We vinden hem terug op plaats 21.
(tekst gaat verder onder de foto)
Nu het seizoen erop zit, blijft het een lange tijd stil. Over een eventuele testdag later dit jaar is voorlopig nog niets geweten. Wat wel al vaststaat, is dat de Formule E de titel van wereldkampioenschap krijgt. Hiermee krijgen ze dezelfde status als F1, WEC, WRC en WRX. Normaal gezien zouden we dan ook de Gen2 EVO te zien krijgen, maar om kosten te drukken werd deze doorgeschoven naar seizoen 8 (2021/22). De eerstvolgende race gaat van start op 16 Januari 2021 in Santiago, Chili.
Rijderskampioenchap
Constructeurskampioenschap
Foto’s © Formula E