Onze landgenoot mocht deze donderdag zijn plaats innemen in de FIA persconferentie voor rijders. Een gelegenheid om eens zijn eerste halve seizoen in de F1 te bekijken. “We kenden een moeilijk seizoensbegin, dat weet iedereen”, opende Stoffel. “Met veel technische problemen. Maar ondertussen boekten ze veel vooruitgang, zowel met het chassis als met de motor. De laatste races bewezen dat ook. Vooral hier op de Hungaroring liggen er voor ons misschien goede kansen. Een kronkelig circuit met veel bochten waar de impact van het motorvermogen niet echt doorweegt.”
Veel aandacht voor het overige voor de HALO op dezeĀ gemodereerde persconferentie. Een daarbij viel een tweedeling op tussen de oude garde en de jonge wolven. Alonso bracht een heel geschiedenislesje ten berde over veiligheid, Vettel moest in zijn hoedanigheid van veiligheidsvertegenwoordiger voor de piloten uiteraaard de keuze voor de HALO verdedigen. Maar het was in een sfeer van “als dit dan de beste oplossing is, dan moet het maar”. Stoffel is een van de weinigen die nog niet met het ‘cockpit-beschermingssysteem’ heeft gereden en ontsnapte dus aan de vele vragen. “Esthetisch is het niet het mooiste”, oordeelde onze landgenoot. “Maar er was veel druk om de bescherming van het hoofd te vergroten en de FIA deed veel moeite en tests, waar de HALO het beste uitkwam. Maar het zou mij verrassen moesten we het al in 2018 op onze wagens zien.”
Dit weekend wordt de laatste horde genomen vooraleer de rijders op verlof mogen. Voor Stoffel gaat het dan richting Montenegro, en dan verder relaxen in Monaco. Maar eerst: de Hongaarse Grand Prix