“Money makes the world go around”. Nog meer dan elders is dit het credo van de extravagante Formule 1. Lang voor de perestroika en glasnost van Gorbatsjov en een hele tijd voor de fluwelen revolutie en de val van de Berlijnse muur lukte het de gehaaide zakenman Bernie Ecclestone om een miniem gat te prutsen in het “Ijzeren Gordijn”. Voor de jonge lezers onder ons : ooit was Europa verdeeld in een Westers blok en een Oosters blok. Een scherp in het oog gehouden grens maakte het ijzeren gordijn uit en voor de inwoners van beide blokken was het quasi onmogelijk om een glimp op te vangen van de dagdagelijkse realiteit van het leven in het andere blok. De “koude oorlog” tussen beide blokken woedde volop. Ook nog in 1986.
Toch kondigde Bernie op een stralende morgen het bestaan van een Grote Prijs van Hongarije aan! In die dagen niet minder dan een regelrechte sensatie. Een communistisch land dat ver achter het Ijzeren Gordijn lag, en gelijkheid van alle klassen predikte, was bereid (en werd door grote broer Rusland toegelaten!) om een manche te onthalen van de meest kapitalistische sport ter wereld : de Formule 1. Een sport waarin het hoofdzaak was een zo groot mogelijke ongelijkheid na te streven tegenover de naaste concurrent en waarin geld noch middelen werden gespaard om deze ongelijkheid te bereiken! Bernie haalde een prestige van jewelste terwijl de Hongaar-modaal en de Hongaarse economie vooral keek naar de rijen Duitsers die de grens overstaken, beladen met felbegeerde dollars en Deutschmarken (de “euro” lag nog 15 jaar in de toekomst…), en die gretig inwisselden tegen Hongaarse forinten met de waarde van toiletpapier.
Trots als een pauw meldde het F1 circus zich dus op de Hungaroring. Speciaal voor Formule 1-paus Bernie hadden de partijbonzen een splinternieuwe autoweg aangelegd rechtstreeks van de luchthaven naar het circuit. Het parcours zelve was gloednieuw, en eigenlijk gelegen vlakbij een klein plaatsje met een naam die zo uit “In de ban van de ring” zou kunnen komen: Mogyorod. Een kronkelend circuit in een dal van het wijnbouwgebied, een twintigtal kilometers van de hoofdstad Boedapest, dat als een echte “ring” glooiingen bezat, heuvel op en heuvel af, met natuurlijke tribunes : de hellingen van het dalletje. Alleen …men had de F1 auto’s verkeerdelijk aanzien voor Skoda’s of Trabants. De baan bestond uit de ene kronkel na de andere en voor de turbowagens uit de F1 leek het onmogelijk om met bommem van 1000 tot 1200 PK enige voorsteekmaneuver te wagen die kans op slagen had. Buiten de vele bochten met geringe radius telt het circuit nog een probleem. Er wordt zeer weinig op gereden en het gebied valt onder “continentaal klimaat” met zeer warme zomers. Dat maakt de Hungaroring zeer stoffig en glad.
Races op de Hungaroring hebben meestal de amusementswaarde van het zien opdrogen van verf, of lui liggen gapen naar een verkeersopstopping. Zelfs de bejubelde overwinning van Boutsen in 1990 was niets meer dan een Grand Prix afstand lang treintje rijden, met Boutsen als diesellocomotief. De grote veldslagen worden heden ten dage uitgevochten in de pits waar taktische genieën het winnende strijdplan uittekenen. De toeschouwers staan erbij in de blakende zon en zien de snelst voortbewegende reclamekaravaan ter wereld.
Uiteindelijk dus is de meest gedenkwaardige Grand Prix van Hongarije misschien terug te voeren naar die allereerste race daar in 1986. Op dat tijdstip stonden Piquet, Mansell, Prost en Senna nog met realistische kansen op het behalen van de wereldtitel. Senna had de zwart-gouden Lotus op pole gezet. Op de rijen achter hem de topfavorieten voor de wereldtitel : Mansell en Piquet. Beiden in de Williams met de krachtige Honda V6 en verwikkeld in een interne Williams privé-oorlog. Frank Williams keek vanuit zijn rolstoel grijnzend toe hoe nu eens Piquet en dan weer Mansell het F1 veld overklaste.Senna maakte het beste van zijn pole en ging ervandoor. Piquet ging op jacht naar Senna, haalde hem bij, draaide even aan de “boost” knop van de turbo en verdween als leider uit het zicht. Zowel Piquet als Senna dienden een bandenstop te maken, alleen had Senna zijn zaken beter voor elkaar en hij kwam als leider uit de pitstraat. Rondes later had de overweldigende Honda power van Piquet’s Williams de Lotus-Renault weer bijgebeend en hij zette een nieuwe aanval op, buitenkant bocht. De hele F1-wereld keek vol ongeloof toe hoe de Williams uitbrak op het stoffige baangedeelte. Senna zat aan de binnenkant, in theorie op de beste lijn, maar Piquet haalde de 1000 PK sterke Williams uit de slip, geheel in de stijl van de beste rallypiloten, en nam de kop op deze spectaculaire wijze over. En zo kregen we op de oninteressante Hungaroring toch nog één van de beste inhaalmaneuvers van het jaar te zien, misschien wel één van de tien beste aller tijden. Het kan verkeren!
De griplevels, DRS en andere goocheltruken maken een dergelijk maneuver in de komende Grand Prix onwaarschijnlijk. Maar sommige dingen bestaan nog. De forint bestaat nog, en euro’s brengen je in het hedendaagse Hongarije nog altijd ver. De Hungaroring is er nog steeds, evenals het symbool van toen: de “piek” (op het grasplein voor het opdraaien van de laatste bocht). En het filmpje…dat vindt u op YouTube, en dat was iets dat in 1986 nog helemaal niet bestond!
(foto: W.Bouchez)