[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”3.22″][et_pb_row admin_label=”row” _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”3.19.9″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]
Toen Toyota in 2018 de nieuwe Supra voorstelde tijdens de jaarlijkse Goodwood Festival of Speed, had deze vijfde generatie de ondankbare taak een waar icoon op te volgen. Een model opnieuw leven inblazen is namelijk geen gemakkelijke opdracht. Denk maar aan de Honda NSX, de BMW 6 en 8 Reeks, Alpine A110 en talloze andere modellen.
Toyota klopte voor de ontwikkeling van de GR Supra (GR staat voor Gazoo Racing) aan bij BMW in München. De grote man van het Toyota concern, Akio Toyoda, zette mee zijn schouders onder dit project. Hij testte zelfs persoonlijk de wagen op de Nürburgring.
De nieuwe Z4 en de Supra zijn naast elkaar ontworpen en geproduceerd. Ze delen daardoor een hele hoop onderdelen en verschillen onderhuids niet zoveel van elkaar. Toyota heeft de ophanging en de motor wat gefinetuned en BMW deed al de rest. Zo is het complete interieur inclusief infotainment systeem onaangepast buiten wat logo’s na. Hier en daar vinden we wat specifieke Supra dingen terug, zoals een andere tellerpartij en andere zetels. De samenwerking legt de Supra echter geen windeieren. De afwerking en de gebruikte materialen zijn zeer kwalitatief. Over het uiterlijk van de Supra kunnen we unaniem zijn. De wagen lijkt weggereden te zijn uit een Japanse anime serie. Het iconische double-bubble dak, de brede kont, de uitstekende achterlichten en het op de LMP1-racewagen geïnspireerde achterlicht, het is gewoonweg prachtig!
Ook sterk op de weg
De Supra heeft een zeer laag laagtepunt. Zelfs lager dan de GT86 met zijn platte boxermotor. Een perfecte 50/50 gewichtsverdeling kunnen we dus ook afvinken en de korte wielbasis maakt het geheel af.
De krachtbron in de GR Supra is al een paar keer in opspraak geweest. Volgens Toyota produceert de 3 liter zes-in-lijn 340 pk. Enkele collega’s hebben echter de Japanner aan een test op de rollenbank onderworpen. Daaruit blijkt dat de meeste wagens niet minder dan 375 pk produceren. Een mooi cadeautje van Toyota. De 8-trap ZF-automaat presteert dan weer wat minder. Die is niet zo responsief als we zouden willen en DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling zoals in de M’s had een betere combinatie geweest. Het actieve sperdifferentieel zorgt dan weer dat al het vermogen op een correcte manier de weg op wordt gestuurd.
De nieuwste telg van Toyota is er aan basisprijs van 65.500 euro. Voor die prijs krijg je best een stevige standaarduitrusting zoals we gewoon zijn van Japanners. Betaal je 2.300 euro extra, dan krijg je het premium pack met onder andere een head-up display, volledig lederen bekleding, 12 JBL speakers en een draadloze oplader voor je smartphone.
De Supra doet wat een sportwagen moet doen, en dat is je entertainen tijdens het rijden!
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.25″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_gallery gallery_ids=”46426,46427,46428,46429,46430,46431,46432,46433,46434,46435,46436,46437″ gallery_orderby=”rand” posts_number=”12″ show_title_and_caption=”off” show_pagination=”off” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_gallery][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]