Home > #Hoofdnieuws > FIA WEC Sebring: een vooruitblik op Hypercar – deel 1 met Toyota, Peugeot en Glickenhaus

FIA WEC Sebring: een vooruitblik op Hypercar – deel 1 met Toyota, Peugeot en Glickenhaus

Op vrijdag 17 maart vindt met de 1000 Miles of Sebring de openingsmanche van het wereldkampioenschap uithouding plaats. Het veeleisende Amerikaanse circuit zal een eerste graadmeter zijn voor een veelbelovende jaargang van het FIA World Endurance Championship, met als hoogtepunt het honderdjarig bestaan van de 24 Uur van Le Mans. In Hypercar zien we naast Toyota, Peugeot en Glickenhaus, het debuut van Porsche, Cadillac, Ferrari en ByKolles Vanwall. In deel 1 richten we onze blik op de wagens die vorig jaar al aan de start verschenen

(Foto’s: © Toyota Gazoo Racing, Peugeot Sport, FIA WEC ©FOCUSPACKMEDIA)

Toyota Gazoo Racing (LMH – hybride)

  • #7 Mike Conway – Kamui Kobayashi – José Maria Lopez
  • #8 Sébastien Buemi – Brendon Hartley – Ryo Hirakawa

De Japanse constructeur mag zeker gelauwerd worden om het FIA WEC al jaren trouw te blijven. Na het verdwijnen van het LMP1-reglement, bracht Toyota in 2021 met de GR010 Hybrid de eerste Hypercar in competitie. Het team won de vorige vier edities van het wereldkampioenschap en stond de laatste vijf jaar telkens op de hoogste podiumtrede in Le Mans, echter wel zonder veel tegenstand. De GR010 werd voor 2023 geüpdatet op vlak van de hybride aandrijving, de koeling van de remmen, het bodywork en voor een lager gewicht. De Toyota GR010 Hybrid mag zo uiteraard als de te kloppen wagen worden beschouwd. De intrede van gerenommeerde merken zou een nieuwe titel natuurlijk extra glans geven.

Peugeot TotalEnergies (LMH – hybride)

  • #93 Paul Di Resta – Mikkel Jensen – Jean-Eric Vergne
  • #94 Loic Duval – Gustavo Menezes – Nico Müller

De Peugeot 9X8 is door de afwezigheid van een achtervleugel de meest opvallende creatie in Hypercar. Het is ook de enige wagen die opteert om zowel vooraan als achteraan hetzelfde formaat van banden te gebruiken. De Franse constructeur nam aan de drie laatste wedstrijden van het seizoen 2022 deel. Het concept leek toen te werken, maar (kleinere) problemen weerhielden de 9X8 van een mooi resultaat. Het team is zo al gerodeerd en werkte ondertussen verder een testschema af. Stoffel Vandoorne werd in februari aangeduid als reserverijder voor de 9X8.

Glickenhaus Racing (LMH – niet-hybride)

  • #708 Romain Dumas – Ryan Briscoe – Olivier Pla

De ploeg van James Glickenhaus komt opnieuw met één SCG 007 LMH aan de start van het FIA WEC en zet een tweede exemplaar in bij de 24 Uur van Le Mans. Het Amerikaanse team werkte tot nu toe echter geen volledig seizoen af. In 2021 werd aan drie wedstrijden deelgenomen, en vorig jaar waren het er vier. De bolide bleek behoorlijk betrouwbaar in Le Mans, met een vierde en vijfde plaats bij het debuut en een derde en vierde positie in 2022. Door de uitstekende rijdersbezetting en de betrouwbaarheid kan het relatief kleine team van de gewezen filmproducer de grote constructeurs zeker de nodige weerstand bieden.

Noteren we uiteraard dat Alpine – ook aanwezig in 2022 – een jaar in LMP2 zal vertoeven om in 2024 met een Hypercar voor de dag te komen, net als Lamborghini en Isotta Fraschini. BMW heeft al een LMDh in de VS rijden en maakt in 2024 de oversteek naar FIA WEC, uiteraard met WRT.

In een tweede deel hebben we het over de nieuwkomers in FIA WEC, met name Porsche, Cadillac, ByKolles Vanwall en Ferrari.

You may also like
Interview Laurens Vanthoor: “Geen idee wat we moeten verwachten”
FIA WEC 2023: Toyota favoriet na testdagen, Cadillac en Porsche outsiders
IMSA Sebring 12: Porsche krijgt grotere luchtinlaat
In een notendop: GT en uithouding