Vier weken na zijn schitterend debuut in Monza staat Ugo de Wilde voor zijn tweede uitdaging in de Eurocup F3 Renault, opnieuw op een legendarisch circuit : Silverstone. Het doel is om in beide wedstrijden punten te scoren.
Na een lange wapenstilstand van bijna een maand moeten de piloten nu drie meetings in evenveel weken overbruggen. Het eerste deel van dit drieluik, Silverstone, staat opnieuw in het kader van de Blancpain Endurance Series.
“In tegenstelling tot het merendeel van het deelnemersveld heb ik hier nog nooit een wedstrijd betwist”, verduidelijkt de jongste winnaar in de geschiedenis van de Eurocup. “In november heb ik hier enkel wat testen gedaan met de FR 2.0, maar de weersomstandigheden waren toen erg slecht en zo heb ik niet de kans gekregen om de zachtere banden uit te proberen. Ik kon enkel vaststellen dat het hier echt snel gaat en dat staat me wel aan. Hoewel sommige stukken, zoals de bochten van Becketts, zeer technisch zijn, ben ik toch wel een fan van dit mythische circuit, maar het zal wel aanpassen zijn.”
De jonge piloot, opgeleid aan de FFSA Academy van Le Mans, bleef na zijn fantastische prestatie in Italië niet op zijn lauweren rusten. Hij probeerde zich zo goed mogelijk voor te bereiden op deze tweede manche van het seizoen.
“Samen met mijn coach Benoît Rousset heb ik het traject grondig bestudeerd, zowel in natte als in droge omstandigheden, want zoals zo vaak zal het weer in Engeland wisselvallig en moeilijk te voorspellen zijn. Dankzij mijn sponsor Bell beschik ik dit jaar over twee helmen: een voor het droge en een voor de regen. Ik moet de vizieren dus niet meer in allerijl wisselen als het weer plots omslaat.”
Zes vrije trainingen staan er donderdag en vrijdag op het programma alvorens de eerste kwalificatie op zaterdag om 09u00. De eerste wedstrijd gaat ook op zaterdag door, om 13u30. Zondag is er dan wedstrijd twee, om 13u35, als voorprogramma van de Blancpain Endurance Series. Met welk doel start de Belg dit weekend?
“Het is wat cliché maar ik wil vooral voor het hoogst mogelijke gaan. Ik hoop om snel een goede setup te vinden en in een ideale wereld veranderen de weersomstandigheden ook niet te veel. Het doel is om in beide sessies punten te rapen, wat jammer genoeg niet het geval was in Italië. Ik zou graag mijn plek in de top vijf verstevigen en stiekem hoop ik ook op het klassement van beste jongere, hoewel de ervaren Maini Kush in het voordeel is op dit terrein. Hij eindigde hier al tweemaal op het podium in de Britse F3 vorig jaar. Ik hoop ook dat mijn team, JD Motorsport, aan kop van het ploegenklassement kan blijven zodat we in binnen twee weken in Monaco als eerste de trainingen mogen aanvatten. Met het drukke verkeer is dat altijd een voordeel.”