MototechEWC kwam in de 24u van Le Mans aan de start met een vernieuwd rijderskwartet: Bram Lambrechts met Grégory Fastré, Camille Hedelin en Sébastien Le Grelle. Starten mochten ze vanop de 22ste plaats, op een deelnemersveld van 59 teams. Le Grelle werd de derde piloot en Lambrechts moest naar de reservebank.
De warm-up op zaterdagochtend is een pure test zonder inzet. De vering van de trainingsmotor is omgebouwd op de racemotor en iedereen vertrekt op gebruikte banden met een volle tank. Tijdens het nakijken van de racemotor wordt een waterlek ontdekt en het team vreest een lekke koppakking. Geen risico nemen en in duizend haasten wordt een nagelnieuw reservemotorblok ingebouwd, met nog geen 3 uur te gaan tot de startprocedure. Paniek… Anderhalf uur later staat de motor gelukkig al warm te draaien op de paddockstands. Teamwork.
Crash met een staartje
Om 15u00 is het dan eindelijk zover, na een zenuwslopende startprocedure. Het team komt niet zo goed van plaats en komt door in 31e plaats, maar ligt na enkele uren al op plaats 16. Tot Le Grelle crasht. Er is flink wat werk aan de motor, maar hij wordt gerepareerd en het team rijdt weer uit. Tot er opnieuw problemen opduiken ten gevolge van de crash. Die had wellicht een veel zwaardere impact dan gedacht en de kans is groot dat er nog meer problemen op volgen. Ondertussen is er ook zoveel tijd verloren dat een degelijke uitslag niet meer mogelijk is. Het team gooit na 7 uur racen de handdoek in de ring. Uiteindelijk zullen na 24u racen slechts 37 van de 59 teams in de einduitslag genoteerd worden.
Een bijzonder zware 24u van Le Mans, deze 2019 editie… De herkansing is er binnen 3 weken, want op zaterdag 11 mei wordt de volgende race in het WK Endurance verreden: de 8u van de Slovakiaring.
(medegedeeld)