Toegegeven, Autosportwereld.be is niet altijd een even grote fan van de SUV-rage geweest, maar dat wil niet zeggen dat wij niet onder de indruk van zo’n auto kunnen zijn. Heel recent trokken wij naar Monza met… een Italiaanse nieuweling in dat segment: de Maserati Levante. Maserati richtte zijn pijlen vrij recent op deze sterk groeiende markt en doet dat met verve. Geloof ons, indien u een sterk alternatief met persoonlijkheid zoekt voor de degelijke Duitse producten, google dan even het adres van de dichtstbijzijnde concessie van het mythische Italiaanse merk.
Monza is de tempel van de snelheid en bij uitstek het bekendste circuit in Italië. In 1922 werd er voor het eerst geracet en ook vandaag is Monza nog steeds één van de meest aansprekende omlopen in de racerij. Ondanks het verdwijnen van de banking, die wel nog steeds bestaat, en de aanleg van de drie chicanes reed Juan-Pablo Montoya er ooit een rondje van meer dan 262 km/u gemiddeld.
Om naar de opener van de Blancpain GT Series in Monza te trekken, viel onze keuze dan ook op een Italiaanse schone, echter in een SUV-kleedje: de Maserati Levante. In maart 2016 stelde het merk uit Bologna de wagen in Genève voor en een paar maanden later werden de eerste exemplaren geleverd. Vandaag viert de SUV dus zijn derde verjaardag. De klanten hebben de keuze uit drie versies: de Levante (350 pk en 500 Nm), de Levante S (430 pk en 580 Nm) en een diesel-versie (275 pk en 600 Nm), uiteraard allemaal met vierwielaandrijving. Wij kregen voor onze rit naar Lombardije de 350-pk sterke versie mee. Mocht u zich overigens afvragen waar de naam vandaan komt, Maserati haalt zijn inspiratie uit… de namen voor beruchte winden. Denk maar aan de Mistral uit 1963, maar ook de Bora en nu dus de Levante.
Dat het comfort aan boord – met dank aan de luchtvering – van deze wagen zeer goed zou zijn, mag niet verwonderen en dat ook de afwerking en de gebruikte materialen binnenin van zeer hoog niveau zijn, doet u al evenmin wenkbrauwen fronsen. Maserati is immers een Italiaans luxemerk. De Levante doet echter ook het sportieve imago van het merk alle eer aan, met een perfecte wegligging in alle omstandigheden. In combinatie met het schitterende motorgeluid vergeet je gewoon dat je niet in een… GT zit. En dan komt… het verbruik. Geloof het of niet, maar zonder echt ‘ecologisch’ te rijden, bleven we tijdens onze rit van de Ardennen naar Milaan onder de 10 liter per 100 kilometer.
De conclusie is eenvoudig: indien in dit gamma van top-SUV een wagen overweegt, voeg dan de Maserati Levante aan uw shortlist toe. Klik gerust hier voor de concessie in uw buurt.