Home > #Hoofdnieuws > Getest: de Maserati Ghibli

Getest: de Maserati Ghibli


Bologna is al meer dan 1500 jaar een oord van cultuur en kunst, met onder meer een universiteit die al meer dan 1000 jaar oud is en daarmee de oudste ter wereld. De prachtige historische stad is ook de thuisbasis van één van de meest legendarische automerken die Italië rijk is: Maserati. In 1914 begonnen de zes broers Maserati met de bouw van onderdelen en in 1926 volgde met de Tipo 26 de eerste racewagen. Het merk is ondertussen meer dan 100 jaar oud en Autosportwereld.be reed recent met de Ghibli 3.0 V6 Gransport en dat bleek een bijzonder aangename kennismaking die smaakt naar meer…

Tekst: Joost Custers – Foto’s: Jens Mommens


De productiewagens van Maserati volgden in de jaren ’50 van vorige eeuw en vandaag staat Maserati nog steeds garant voor passie op vier wielen. Het gamma van het merk bestaat in 2019 uit de vierdeurs Ghibli en de stoere Levante, terwijl ook de Quattroporte, de Granturismo en de Grancabrio nog verkrijgbaar zijn. In 2018 verkocht het merk overigens 222 wagens in ons land.

Autosportwereld.be kon testrijden met de Ghibli 3.0 V6 Gransport, een wagen die zich theoretisch in het segment van de Audi A6, BMW 5 Reeks of andere Mercedes E Klasse bevindt. Echter het Italiaanse raffinement en de dito luxe maken dat vergelijken zeer moeilijk is. De Maserati biedt een rijervaring op zich, in een ambiance die enkel Italianen kunnen verzekeren.

Onder de motorkap van de Ghibli 3.0 V6 Gransport vinden we een Ferrari 3.0 liter V6 benzinemotor met 350 pk en 500 Nm of – indien u opteert voor de Ghibli S – dezelfde basis, maar dan goed voor 430 pk en 580 Nm. De Ghibli 3.0 V6 Gransport maakt gebruik van een ZF 8-trapsautomaat om het vermogen naar de achterwielen te sturen. Overigens is de Ghibli S dan weer als vierwielaandrijving te verkrijgen, ‘onze’ 3.0 V6 is er alleen in een achterwielaangedreven versie. Overigens kan de automaat ook bediend worden met (schitterende) grote schakelhendels aan het stuur, die de bestuurder volledig in een competitiegevoelen onderdompelen.

Het hoeft geen betoog dat het motorgeluid van deze krachtbron geheel iets anders is dan wat we bij de meeste concurrenten te horen krijgen. Bovendien is dit geluid puur natuur en niet computergestuurd. Op de weg opteerden we zowat in alle omstandigheden voor de Sportmodus, in combinatie met de sportieve ophanging. De auto is dan nog heerlijker om te rijden. Enkel bij zware regenval was de modus ‘winter’ meer dan aangewezen. De Maserati beschikt over de nodige rijhulpsystemen, maar het blijft een rijderswagen die zeker niet neigt naar de gevaarlijke ‘veiligheid’ van sommige andere bolides. Het is een echte achterwielaangedreven wagen met een stevig vermogen en veel koppel…

Binnenin beantwoordt de Ghibli 3.0 V6 Gransport volledig aan de verwachtingen, met een heerlijke afwerking, waarbij de carbon look zorgt voor een sportieve sfeer. De GranSport doet het verder met Pieno Fiore lederen bekleding – inclusief  contrasterende stiknaden – en zeer aangename sportieve zetels, die ook voor grotere personen perfect steun bieden. Maar ook de moderniteit doet zijn intrede bij de Bolognese autobouwer, met een prima touchscreen dat onder meer Apple CarPlay omvat.

Kortom, dit is een auto waarom wij hopen dat morgen niet alle auto’s elektrisch voorbijzoeven. Autorijden mag voor ons toch nog even ook passioneel blijven.

You may also like
GT2 – Belcar: de Maserati GT2 heeft zijn eerste kilometers afgewerkt
Formule E testdagen: Maserati eindigt testdagen bovenaan
Formule E testdagen: drie rijders aan het woord
Formule E testdagen: Günther blijft domineren tijdens tweede testdag