Andrea Dovizioso opende met een zege het MotoGP seizoen 2019. Maar we zagen in alle klassen interessante en boeiende wedstrijden.
Dovizioso lanceerde zich vanop de tweede plaats naar de leiding, iets wat wordt toegeschreven aan de “starthulp” die de Ducati zou hebben. Het zogenaamde “holeshot device” komt uit de motorcross en zorgt ervoor dat de vorken worden neergelaten zodat de motorfiets meer grip heeft wanneer het groen wordt gegeven.
Hoedanook diende “Dovi” in de race een opzittende Rins achter zich te houden en ging hij met vijf rijders op de sleep. Aan de finish hield hij 0.023 seconden over op … Marc Marquez. De Honda rijder mag men nooit wegcijferen en Marquez ging uiteindelijk in de laatste bochten nog zijn kans om het dan net niet te halen. Cal Crutchlow, met de klanten-Honda en met een blessure aan de voet, haalde nog een stunt uit door het podium te pakken. Rins (Suzuki) werd uiteindelijk vierde en Rossi (Yamaha) redde de meubelen door van de vijftiende naar de vijfde plaats te rijden! Tegenvallend waren poleman Vinales, die met de Yamaha weg deemsterde in de race, en de nieuwe “ploeggenoten” van de toppers. Petrucci (Ducati) werd zesde maar kwam nooit echt in het verhaal voor en Lorenzo (Honda) kwam na moeizame trainingen en valpartijen niet verder dan een dertiende plaats in de race. Het etiketje met “nummer twee” ligt voor beide heren al op de printer…
Moto3: Toba zorgt voor de verrassing
In de kleinste klasse kregen we een typische wedstrijd met een sliert van een twaalftal rijders die op elk moment de kop en de zege konden pakken. Het zag er lange tijd goed uit voor Aron Canet (Sterilgarda KTM) maar het werd duidelijk dat de Honda’s hun topsnelheid meehadden op het meer dan een kilometer lange rechte stuk. Dalla Porta (Leopard Honda) nam even afstand van het peloton maar uiteindelijk werd de Japanner Kaito Toba (Honda team Asia) de winnaar op de lijn (met 0.053 sec) voor Dalla Porta en Canet.
Moto2: Baldassarri op de lijn
Ook in Moto2 was er spanning troef. Het hele veld kon voor het eerst de Triumph blokken op hun waarde testen in een race. Lorenzo Baldassarri (Flexbox HP40) ging snel aan de leiding en hield die bijna de gehele race in handen. Het venijn zat in de staart want nadat eerst de Duitser Schrotter (Dynavolt Intact) een bod op de zege deed moest Baldassarri nog alle zeilen bijzetten om een zeer snelle Thomas Luthi (Dynavolt Intact) op de lijn voor te blijven met 0.026 seconde! Schrotter werd derde. De Kalex chassis blijken hoedanook het beste overeen te komen met de nieuwe Triumph motoren want de top 10 werd geheel bezet door Kalex-Triumph combinaties.