[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Het is zoals het rijexamen gaan afleggen. Op een uurtje was Fernando Alonso er vanaf. Hij gebruikte een uur tracktime om zijn “rookie orientation test” af te leggen in functie van zijn deelname aan de 101ste editie van de Indianapolis 500 miles. De voorbereidingen daarvoor starten op 15 mei, met de “test week”.
“Het was fun”, verklaarde Alonso, die het stuur nam van de Andretti Racing Dallara-Honda met het nummer 29. Hij legde 51 rondes af en lukt in de test die bestond uit 10 ronden aan een gemiddelde van 205-210 mijl/uur, 15 rondes aan 210-215 ml/u en 15 rondes aan meer dan 215 ml/u. “In het begin was het lastig om de minimum snelheid te bereiken. De daaropvolgende niveaus waren makkelijker, niet omdat de snelheid hoger lag maar omdat ik al meer rondes had gedaan en ik dus mijn lijnen en de keuze van versnellingen kon fijnstellen.” Uiteindelijk besloot Alonso de dag met 110 rondes en een topsnelheid van 222.548 mijl per uur (356 km/u).
Marco Andretti deed de shakedown van de McLaren wagen en leverde een basisafstelling. Teambaas Michael Andretti toonde zich tevreden over Alonso. “Hij deed alles wat hij moest doen. Je kan zien dat hij één van de besten van de wereld is. In de test stelde hij onmiddellijk zijn lijnen bij nadat de wagen wat onderstuur ontwikkelde.” Alonso zelf had eerder wat tijd in de simulator doorgebracht. “Die is tamelijk realistisch maar geeft niet het echte gevoel op de baan. Je krijgt wel een indruk van hoe het zal verlopen”, aldus de Spanjaaard. “Wanneer je gas op de plank door de bocht gaat is dat toch wat anders dan in de simulator. Nu, op je ééntje rondtoeren is goed en wel maar we zullen binnen enkele weken zien. Nu is het tijd voor het echte werk!”
De test week begint op 15 mei, de kwalificaties gebeuren op 21-22 mei en raceday is op 28 mei. Dan keert de naam McLaren voor het eerst in 38 jaar terug naar “the brickyard” (de bijnaam van Indianapolis omdat de baan vroeger helemaal uit bakstenen bestond)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]