Je kon al eerder lezen hier dat er een aantal wijzigingen zullen doorgevoerd worden voor het World Rally Championship 2019, één daarvan is het verminderen van de maximum kilometers tegen de tijd van 500 naar 350. Cijfers die de haren van menig rallyfan doen rijzen want nog minder rjiden is de eerste gedachte natuurlijk… Maar is dat wel zo?
Als we de laatste verreden wedstrijd in Wales bekijken dan was daar het aantal kilometers tegen de tijd 318,34 op een totale afstand van 1401,35. Snel gerekend betekent dit 22,7% rijden op snelheid.
De volgende wedstrijd in Spanje bedraagt 331,58 kilometer tegen de klok op een totaal van 1495,73. Als we dezelfde berekening maken komen we op 22,17% rijden op snelheid.
Een wedstrijd die gekend staat met onderweg een monster KP van 40,48 kilometer zoals Argentinië, had een totaal van 358,25 kilometer dit jaar op een totaal van 1300,65 af te leggen kilometers of 27,54% rijden tegen de chrono.
Het beperken van de kilometers zal dus geen zo’n grote invloed hebben op de huidige wedstrijden. Al was het vroeger wel iets anders als we de vergelijking maken met bijvoorbeeld Wales 40 jaar terug, editie 1978.
De Rally van Groot-Brittannië stond toen als laatste ronde op de kalender en ging door eind november. De teams kregen maar liefst 76 proeven voor de wielen geschoven, wat goed was voor 720 kilometer tegen de klok. De volledige afstand bedroeg toen 3160 kilometer, als we dezelfde oefening maken als bij de bovenstaande moderne wedstrijden dan komen we ook hier aan 22,8% rijden tegen de tijd. De wedstrijd werd toen gewonnen door Hannu Mikkola in de Ford Escort RS1800 in een tijd van 8:47.23…tweede Björn Waldegard volgde op meer dan 5 minuten… de derde, Russel Brookes, volgde op meer dan 11 minuten.
Sebastien Ogier had op twee proeven van het einde dit jaar een achterstand van slechts 2 tienden op Jari-Matti Latvala, wat spanning betreft…
Ieder decennia heeft zijn voor en nadelen, belangrijk is dat we kunnen blijven genieten van onze geliefde sport op een veilige manier!