[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Straks hernieuwt de Rally de Wallonie met een oude traditie: de officiële shakedown. De organisatoren van de Rallye De Wallonie wijken hiervoor uit naar Haltinne, op donderdag 27 oktober van 13u tot 17u45. Ondertussen hebben enkele hoofdrolspelers al hun verwachtingen te schrift gesteld. Leest u even mee
Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5): BK leider met de voeten op de grond
“Het was fantastisch om die eerste overwinning in Tielt te behalen, maar ik ga zeker niet zweven. Ik weet niet of ik meer vertrouwen zal hebben na deze zege. Dat zal ik zaterdag pas kunnen zeggen, maar we weten nu wel dat het mogelijk is om te winnen. Ook zonder Kris is de concurrentie weer erg sterk. Met Cherain, de Cecco, Bouche, Allart en Abbring staan er genoeg kanshebbers aan de start om het spannend te maken. Ik vind de Rally van Wallonië wel een van de mooiste wedstrijden om te rijden. De proeven zijn heel natuurlijk en bijzonder snel. Daar hou ik van. Ik denk dat we met de Skoda goed gewapend zijn. In vergelijking met vorig jaar, worden de afstellingen steeds beter. Elke keer proberen we de settings te verfijnen en meer aan te passen aan mijn rijstijl. Ik heb liefst een “neutrale”, stabiele wagen. Soms heb je een wagen waarvan de voortrein beter is dan de achtertrein of omgekeerd. Ik heb liefst een stabiele wagen, waarvan ik weet hoe hij zal reageren. We zijn er nog niet helemaal, maar het wordt elke keer beter…”
Pieter-Jan Maeyaert (Ford Fiesta R5): vooruitgang boeken
“Het is op de zaak en daardoor is het heel moeilijk om me vrij te maken, maar ik heb me toch goed kunnen voorbereiden. Uiteindelijk hebben we mooie tijden gerealiseerd in de vorige twee wedstrijden, maar dat bleek niet uit het resultaat. Ik had nooit gedacht dat ik in Tielt op een vierde plaats zou staan, maar uiteindelijk ging die mooie positie verloren. Deze keer wil ik zonder problemen finishen en een resultaat realiseren. Kijk, ik wil de kloof met de tenoren op termijn dichten. In Tielt verloren we 2? per km op de snelsten. Ik wil dat verschil verkleinen, maar de meeste mensen in mijn omgeving vinden dat ik mezelf meer tijd moet gunnen. Het was immers pas mijn tweede rally met de Fiesta R5. En na de wedstrijd bleek dat er effectief een probleem was met de pop-off in het slot van de rally, toen ik vermogen verloor. Ik zal mezelf vrijdag wat moeten inhouden, want ik vind die passage op de Esplanade natuurlijk fantastisch. Ik zal moeten proberen om van de handrem af te blijven, want ik wil niet teveel tijd verliezen om zaterdag op een goede positie te starten. Met een top van 188 km/h zullen we het lastig hebben tegen bepaalde Porsches op sommige proeven, maar we gaan het beste van onszelf geven!”
Polle Geusens (Ford Fiesta R5): sneller voor de dag komen
“In principe zou Adrian Fernémont een mooie referentie zijn, maar hij heeft al meer rally’s gereden met de Fiesta R5 en hij stond vorig jaar in de Wallonie ook aan de start met de Fiesta. Zijn nota’s zullen dus aangepast zijn en de Wallonie wordt letterlijk in zijn achtertuin verreden. Nee, ik ga me niet gek laten maken door de tijden van Adrian. We gaan exact dezelfde strategie hanteren als in Tielt: ons eigen tempo rijden, niet naar de anderen kijken en kilometers maken om ervaring op te doen. Onze Fiesta R5 heeft een topsnelheid van 188 km/h, maar de Skoda’s hebben een sterkere motor, zodat ze op de snelle proeven moeilijk te houden zullen zijn. Ik hou wel van de supersnelle proeven in de buurt van Namen. Mijn lievelingsproeven zijn Arbre en Natoye. Maar, het is de eerste keer met een R5 op dat soort proeven, dus moet ik nog leren. In Tielt heb ik gemerkt dat ik in de snelle situaties nog ver van de limiet zit. Het chassis van de Fiesta R5 is erg goed. De wagen heeft me nog geen moment verrast of in de problemen gebracht. Ik denk vaak dat ik erg snel in de bocht duik, maar bij het uitkomen van de bocht blijkt het toch nog te traag. Stelselmatig mijn grenzen verleggen, dat is de doelstelling voor dit weekend. Op de Citadel ga ik geen gekke dingen doen. Gewoon zuiver rijden, zonder foutjes te maken, dan zal de chrono wel in orde zijn.”
Cedric De Cecco (Citroën DS3 R5): met vertrouwen naar Namen
“Met de komst van DMACK is het nu vooral zaak om die eerste rally in de voorste gelederen af te werken, laat ons zeggen dat we mikken op een plek in de top 5. Gezien de kwaliteit van de deelnemers is dat volgens mij een realistische doelstelling. We gaan de vingers kruisen, maar met zo’n steun, mag je toch ook best wat optimistisch zijn.”
Jourdan Serderidis (Citroën DS3 R5): alle kaarten uitspelen
“Ik zou liever gereden hebben met onze DS 3 WRC, maar die is helaas niet toegelaten in het Kampioenschap van België. Omdat ik toch de voorkeur geef aan de sensaties van het rijden met een WRC, grijp ik terug naar deze C4 van de vorige generatie WRC’s. Vorig jaar vond ik hem logger dan de DS 3. De motor is krachtiger, maar ik voelde me minder goed in mijn sas aan het stuur dan met de DS 3 WRC waarmee ik eind maart de Rallye des Ardennes won. Ik hoop dat het dit jaar beter zal gaan. Ik ga maximaal de voorziene testsessie van 60 km proberen te gebruiken om de wagen naar mijn hand te zetten. Het zal mijn 5de deelname aan deze wedstrijd worden. Het is de rally die ik het best ken, ook omdat hij in mijn achtertuin verreden wordt. De proef van Natoye passeert op 5 km van mijn deur, die van Crupet op 4 km. Ik hou ook van het begin van de rally op de Citadel in Namen. Dat showgedeelte vind ik heel tof. Er zullen een twintigtal goede wagens aan de start komen. Achter de favorieten, waar Kevin Demaerschalk zich ook tussen moet kunnen mengen, belooft de strijd heel open te zijn. Ik wil voluit mijn kaart uitspelen. Vorig jaar werd onze wedstrijd ingekort door een kapotte turbo. Maar, ik denk dat ik globaal gesproken goed uit de verf kwam in deze wedstrijd. In 2015, met de DS 3 R5, stond ik 8ste toen ik tijd verloor door een mechanisch probleem. Dankzij mijn overwinning in Dinant kon ik mentaal een stap vooruit zetten, maar ook op het vlak van car control heb ik een aantal stappen gezet.”
Amaury Molle (DS 3 R3 MAX): vooral ervaring opdoen
“De Rally van Wallonië, is de wedstrijd die mij mijn passie voor rally gaf, toen ik als kind ging kijken. Het is de wedstrijd het dichtst in mijn buurt. Het wordt mijn 4de deelname. Ik heb er meestal niet veel geluk. Daarom wil ik dit jaar goed scoren. Ik voel me goed in de DS 3 R3 MAX. De exploitatie van de turbomotor past beter bij mijn vloeiende rijstijl dan de R2 van vorig jaar, waarin ik nooit de goede afstellingen vond. Het eerste doel is ervaring opdoen door zoveel mogelijk kilometers te rijden, net als in de Spa Rally. Ondanks de opgave na een sortie, maak ik een positieve balans op van die rally, want onze tijden waren goed. Ik zal deze keer, en de rest van het seizoen, samen met Michaël Louette rijden. Hij heeft als copiloot veel ervaring in een DS 3 R3. Onze samenwerking oogt positief. De verkenningen zijn heel goed verlopen. We kunnen de samenwerking nog verfijnen tijdens de privé testsessie die J-Motorsport georganiseerd heeft. Daardoor moeten we in de best mogelijke omstandigheden aan de start kunnen komen. Ik hoop dat het droog blijft, zodat ik het potentieel van de DS3 R3 MAX maximaal kan benutten. Maar, we zullen eerst foutjes moeten vermijden op de Citadel vrijdagavond, terwijl we ook een goede tijd moeten rijden om een goede startpositie te veroveren.”
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]