Na de verplaatsing naar het Nederlandse Zandvoort, het Engelse Brands-Hatch en het Italiaanse Misano, keert het hoogstaande DTM terug naar de thuisbasis, in Duitsland. BMW M Motorsport heeft er iets te vieren want de race is de 100ste van het merk sinds ze in in 2012 terugkeerden naar DTM. Bij de teams die het met BMW in 2018 doen, is er ook BMW Team RBM, met basis in Mechelen. Het team won overigens de laatste wedstrijd voor dit raceweekend, op een verregend Misano en dat met de piepjonge Zweed Joel Eriksson.
BMW Team RBM, het team van Bart Mampaey, heeft zijn ateliers in de Mechelse zoning en zet dit seizoen drie wagens in het hoogstaande kampioenschap in. DTM is overigens het enige kampioenschap ter wereld met allemaal rijders die betaald worden, waar bijvoorbeeld in F1, heel wat rijders budget meebrengen. De rijders van het Mechelse team zijn Bruno Spengler, Philipp Eng en Joel Eriksson.
In Misano, mocht de Zweedse rookie Joel Eriksson zich immers een BMW DTM winnaar noemen. Met zijn zege werd de 20-jarige rijder de jongste winnaar ooit voor BMW en de op één na jongste winnaar ooit in DTM.
Bart Mampaey, de Team Manager van BMW Team RBM, was dan ook gelukkig na de Italiaanse uitstap: “De herinnering aan het geweldige weekend in Misano, aan de comeback van Philipp Eng op zaterdag en de schitterende eerste zege van Joel op zondag zitten echt nog wel vers in het geheugen. We gaan nu naar de Nürburgring en dat is ergens ook een thuisrace voor ons, want net als Zandvoort, is de Nürburgring niet ver van onze thuisbasis in België. Er zullen dus ook wel wat Belgen zijn. We zijn erg gemotiveerd en willen echt nog meer zeer succes aan ons palmares van dit seizoen toevoegen. We willen op de Nürburgring op zijn minst met onze drie rijders in de punten eindigen.”
Net als de andere weekends, worden in de Eiffel twee races verreden, één op zaterdag en één op zondag.