[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Na de spannende ‘Long Race’ op zaterdag, was iedereen heel ongeduldig om getuige te zijn van de vier sprints op zondag, de eerste van het nieuwe seizoen van de TCR Benelux 2017. En we werden niet ontgoocheld.
Fred Caprasse startte op pole positie voor de eerste sprint van het jaar. En hij benutte zijn positie perfect en nam het commando, voor Jean-Karl Vernay (VW Golf GTI) en Benjamin Lessennes (Honda Civic), terwijl Stefano Comini (Audi RS3 LMS) meteen het voordeel nam op Stéphane Lémeret (Honda Civic). De Zwitser liet het daar niet bij. In Les Combes ging hij voorbij aan Lessennes en Vernay, en plaatste zich in het kielzog van Caprasse, die niet veel later moest zwichten aan de druk. Halfweg wedstrijd zou Caprasse opnieuw vooraan postvatten, maar niet voor lang. De Audi van ComToYou veroverde dus de overwinning, terwijl Lessennes daarachter nooit echt bedreigd werd door Vernay en zelfs in extremis de maat kon nemen van Caprasse. De Opel-rijder had echter een valse start gemaakt en kreeg daarom vijf seconden straftijd, waardoor hij op de vierde plek terechtkwam.
Iets daarachter woedde er een hevige strijd tussen Giacomo Altoè (VW Golf GTI), Guillaume Mondron (SEAT Leon), Sam Dejonghe (SEAT Leon), Kevin Abbring (Peugeot 308), Stan van Oord (Audi RS 3 LMS) en Mathieu Detry (VW Golf GTI). Mondron en Dejonghe lieten opeenvolgende Altoè achter zich, net als van Oord (in de tweede ronde) en Detry (op het einde) deden bij Abbring. Lémeret, vierde op de startgrid, werd meteen getroffen door vibraties als gevolg van een contact met Abbring bij de start. Hij bleef plaatsen verliezen en gaf op een ronde van het einde op door een gebroken onderdeel in de motor. Het weekend zat er jammer genoeg meteen op voor de regerende kampioen. De Golf van Armand Fumal werd eveneens geëlimeerd door mechanische problemen.
In de Renault Clio Cup Benelux domineerde de Brit Lidsey van begin tot einde, terwijl Filip Uyttendaele beter deed dan Sven Van Laere.
De start van de tweede manche was minder geanimeerd vooraan, maar in het peloton werd voor spektakel gezorgd. Van Oord probeerde om zich tussen Abbring en Dejonghe te nestelen, maar elimineerde daardoor de drie auto’s. Dejonghe kon opnieuw vertrekken op enkele ronden van het einde, maar dat was te laat om nog geklasseerd te worden.
Vooraan controleerde Comini zijn leidersplaats, zelfs wanneer Vernay dichter kwam op het einde van de race. Lessennes werd derde en Caprasse, die even Mondron aan zich zag voorbijgaan, bleef een peloton voor waarin Detry in extremis de maat kon nemen van Altoè. Paul Sieljes sloot de geklasseerde TCR-auto’s af, voor de Clio Cup, waarin de hiërarchie van de eerste manche herhaald werd.
“Ik hou echt van dit circuit. Ik ben dus echt gelukkig om hier te kunnen winnen”, was de commentaar van Comini aan de aankomst. “De sleutel van dit succes was dat ik mijn banden goed kon opwarmen tijdens de formatieronde. En aangezien Eau Rouge mijn favoriete bocht is, zat ik op dat moment in een ideale positie. Richting Les Combes profiteerde van de slipstream en het gevecht tussen Vernay en Lessennes om hen aan de binnenkant voorbij te gaan. Vervolgens ging ik ook voorbij aan Caprasse. Ik probeerde een gat te slaan en tegelijk mijn rubber te sparen, aangezien de Audi RS 3 meer van de banden vraagt dan de Golf. Dat werd duidelijk op het einde van de tweede wedstrijd, waar de anderen dichterbij konden komen.”
“Het was bijzonder leuk om tweemaal na elkaar de start te kunnen nemen”, voegde Jean-Karl Vernay daaraan toe. “In TCR International heb ik daar wat problemen mee. Het was dus een uitstekende oefening.”
“Aangezien het heel moeilijk is om het rubber hier op temperatuur te krijgen, hebben we voor een hogere bandendruk gekozen dan in de Long Race gisteren, waardoor de bandenslijtage op het einde iets te hoog lag”, was het probleem bij Benjamin Lessennes.
Ondanks de schade op de Peugeot 308 door de aanrijding in de tweede sprintrace, stond de auto toch aan de start van Race 3 met Aurélien Comte, in tegenstelling tot de Honda van Tom Coronel. Sheldon van der Linde miste zijn start met de Audi RS3. Mat’o Homola nam meteen afstand met de Opel Astra en zou nooit meer bedreigd worden. Rob Huff (VW Golf GTI) liet van der Linde achter zich, maar wel slechts voor vier ronden. Daarachter realiseerde Edouard Mondron, na een slechte start met de SEAT Leon, een mooie inhaalrace door achtereenvolgens Enzo Guibbert (Honda Civic) en Aurélien Comte (Peugeot 308) voorbij te gaan. Die laatste zag ook Guibbert en Meijer (Audi RS3 LMS) aan zich voorbijgaan in de slotfase. Denis Dupont (SEAT Leon), Mika Morrien (Audi RS 3 LMS) en Maxime Potty (VW Golf GTI) moesten de pitlane opzoeken en eindigden dus op achterstand, meerdere ronden achter Pilou Corthals (VW Golf GTI) en Romain de Leval (VW Golf GTI).
De laatste start van de dag verliep bijzonder spannend. Homola kon als leider uit La Source komen, maar de leiders bleven bijzonder dicht bij elkaar. Homola werd het slachtoffer van een lekke band door een aanrijding en zou meteen de pitgarage opzoeken. Edouard Mondron kwam vanop de vierde plek in de spits postvatten, voor van der Linde, Meijer en Comte. In de tweede ronde ging van der Linde voorbij aan Mondron, net als Dupont en Potty bij Comte. Het was het begin van een fantastische opmars getekend Maxime Potty, die in de loop van de race ook Dupont en Meijer achter zich liet. De strijd voor de tweede plaats werd in de eindfase bijzonder spannend. In de laatste hectometers verraste Potty nog Huff en Mondron voor de tweede plek, achter van der Linde, die zijn kwaliteiten toonde in de Audi RS3 LMS van ComToYou.
In de Renault Clio Cup Benelux voegde Brett Lidsey twee successen toe aan zijn palmares, telkens voor Gregory Eyckmans en Thomas Piessens.
De volgende manche van de TCR Benelux vindt plaats tijdens de Jumo Familie Racedagen driven by Max Verstappen, op Circuit Zandvoort tijdens het weekend van 20 en 21 mei.
Results TCR Benelux – Round 1
SR1 : 1. Comini, Audi RS3 LMS ; 2. Lessennes, Honda Civic TCR ; 3. Vernay, VW Golf TCR ; 4. Caprasse, Opel Astra TCR ; 5. Mondron G., SEAT Leon TCR ; 6. Dejonghe, SEAT Leon TCR ; 7. Altoe, VW Golf TCR ; 8. Van Oord, Audi RS3 LMS ; 9. Detry, VW Golf TCR; 10. Abbring, Peugeot 308 Cup; 11. Sieljes, Audi RS3 LMS; 12. Lemeret, Honda Civic TCR
Clio Cup Benelux: 1. Lidsey; 2. Uyttendaele; 3. Van Laere
SR2: 1. Comini, Audi RS3 LMS; 2. Vernay, VW Golf TCR; 3. Lessennes, Honda Civic TCR ; 4. Caprasse, Honda Civic TCR ; 5. Mondron G., SEAT Leon TCR ; 6. Detry, VW Golf TCR ; 7. Altoe, VW Golf TCR ; 8. Sieljes, Audi RS3 LMS
Clio Cup Benelux : 1. Lidsey ; 2. Uyttendaele ; 3. Van Laere
SR3 : 1. Homola, Opel Astra TCR ; 2. Van Der Linde, Audi RS3 LMS ; 3. Huff, VW Golf TCR ; 4. Mondron E., SEAT Leon TCR ; 5. Guibbert, Honda Civic TCR ; 6. Meijer, Audi RS3 LMS ; 7. Comte Peugeot 308 Cup ; 8. Corthals, VW Golf TCR ; 9. De Leval, VW Golf TCR ; 10. Dupont, SEAT Leon TCR ; 11. Morien, Audi RS3 TCR ;
Clio Cup Benelux: 1. Lidsey; 2. Eyckmans; 3. Piessens
SR4 (PROVISIONAL): 1. Van Der Linde, Audi RS3 TCR ; 2. Potty, VW Golf TCR ; 3. Huff, VW Golf TCR ; 4. Mondron E., SEAT Leon TCR ; 5. Meijer, Audi RS3 LMS ; 6. Dupont, SEAT Leon TCR ; 7. Comte Peugeot 308 Cup ; 8. Corthals, VW Golf TCR ; 9. De Leval, VW Golf TCR ; 10. Morien, Audi RS3 TCR ; 11. Guibbert, Honda Civic TCR ;
Clio Cup Benelux : 1. Lidsey ; 2. Eyckmans ; 3. Piessens
Kampioenschap (zonder SR 4):
1.Stefano Comini-Sheldon Van der Linde 80; 2. Benjamin Lessennes-Enzo Guibbert 58 ; 3. Edouard & Guillaume Mondron 57 ; 4. Jean-Karl Vernay-Rob Huff 49 ; Mato’ Homola-Fred Caprasse 49 ; 6. Maxime Potty-Mathieu Detry ; Romain de Leval-Giacomo Altoè 20 ; 7. Stéphane Lémeret-Tom Coronel 18 ; 8. Aurélien Comte-Kevin Abbring 15 ; 9. Willem Meyer-Paul Sieljes 12 ; 10. Sam Dejonghe-Denis Dupont ; Mika Morien-Stan van Oord 8 ; 12. Pierre-Yves Corthals-Armand Fumal 6
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/TCR-Benelux-Audi-Comini-Van-der-Linde-SEAT-Mondron-Mondron-VW-Vernay-Huff.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/TCR-Benelux-Homola-Caprasse.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/TCR-Benelux-Audi-Meyer-Sieljes-VW-Potty-Detry.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]