De Intercontinental GT Challenge is een relatief nieuw kampioenschap dat echter de wind in de zeilen heeft. In grote lijnen mogen we gerust van het WK uithouding voor GT-wagens spreken, met dit jaar vier manches en volgend seizoen een race op iedere continent. Begin dit jaar won Dries Vanthoor al de opener van het seizoen in het Australische Bathurst, toen samen met een andere Limburger, Robin Frijns en de Brit Stuart Leonard. Tijdens de 24 Uur van Spa liep het dan fout voor de snelle Dries Vanthoor, maar in Suzuka behaalde hij, uiteraard in een Audi Sport Team WRT Audi R8 LMS een mooie vierde plaats, samen met de Duitser Christopher Mies en een andere Belg, Fred Vervisch. Na een eerder moeilijke kwalificatie, kwam het kwartet in de Audi terug naar de voorste gelederen, om uiteindelijk te stranden op twee tienden van een seconde van het podium en anderhalve seconde van de tweede plaats. Hierdoor schuift Dries Vanthoor van een vierde naar een derde plaats in het kampioenschap op, met nog steeds een kans op de wereldtitel in GT.
De Intercontinental GT Challenge is een kampioenschap dat de wind in de zeilen heeft, met opnieuw een erge sterke startgrid voor de derde race van het seizoen, ditmaal in Azië. Plaats van afspraak was de legendarische omloop van Suzuka in Japan, bekend voor zijn heroïsche duels tussen Ayrton Senna en Alain Prost. Dit weekend was het de beurt aan de beste GT-teams en snelste GT-rijders in de wereld om er een race van 10 uur te betwisten. Naast Audi zakten ook Porsche, Mercedes, Ferrari, McLaren… naar Suzuka af en succes zou dus geen voor de hand liggende opdracht worden.
Dries Vanthoor: “Wat een circuit inderdaad, ik denk zeker dat het op het lijstje van Spa en de Nürburgring mag staan. Tijdens de kwalificaties hadden we niet helemaal het juiste ritme te pakken, maar met een race van 10 uur is dat op zich niet zo’n gigantisch probleem, want we zouden tijdens zeker aanvallen.”
En dat deed het trio in de fabriekskleuren van Audi ook. Tijdens de race kwam de snelste rondetijd op de tabellen en in de eindfase lag alles nog open.
Dries Vanthoor: “De winnende wagen had een kloof van 30 seconden, op zich na tien uur racen ook geen wereld van verschil, maar wij kwamen enorm terug op de plaatsen twee en drie, maar kwamen net een paar ronden te kort voor een nog betere uitslag dan de vierde plaats. Nu goed, we blijven mee in de running voor de titel en het is al bij al een schitterende ervaring op een prachtige plaats. Nu trekken we volgend weekend naar Boedapest voor de Blancpain Sprint Series!”
(persbericht)