Het aftellen is begonnen! Hoewel zon, zee & strand nog even mag wachten om plaats te maken voor roadbook, modderige wegen en benzinegeuren. Traditiegetrouw trekt Belgian Westhoek Classic die tweede seizoenshelft der regelmatigheidsrally’s op gang waarbij dit jaar net geen 100 voertuigen zich opstellen in het wagenpark op de Grote Markt van Ronse. Om het aftellen laten we in de komende weken telkens een ex-winnaar of winnaars aan het woord.
Anton Dupan maakte zijn debuut in 2007 in de Belgian Westhoek Classic samen met vader Philippe Dupan. Ze haalden driemaal de zege in deze wedstrijd over de afgelopen jaren. Nu aast Anton op een nieuwe overwinning aan de zijde van Kurt Vanderspinnen, vorig jaar nog op pad met een schitterende Lancia Delta Integrale. Dit jaar brengt het team een Ford Cortina Lotus van 1964 aan de start, de op één na oudste auto van het veld na de Apal Coupé van Patrick Van Remoortel.
“Gezien ik anno 2018 vooral actief ben in snelheidsrally’s is de Belgian Westhoek Classic één van de weinige regularity wedstrijden die nog ieder jaar op mijn programma staan. De organisatie van de BWC is altijd tot in de puntjes voorbereid. Er wordt aan alles gedacht en zijn potentiële problemen steeds een stapje voor. Dat zorgt er voor dat alles vlot verloopt en je enkel moet bezig zijn met jouw eigen wedstrijd. De voorbereiding is eigenlijk eerder beperkt doordat het een geheime parcours is. Uiteraard moet de navigator het reglement perfect kennen. Het allerbelangrijkste vind ik is om goed uitgeslapen en fris aan de start te komen.”
“We starten ieder jaar met de ambitie om te winnen. Maar een foutje is snel gemaakt en ons weekend is niet verpest als we niet winnen. Het komt het er vooral op neer om van start tot finish geconcentreerd te blijven, het verschil kan overal gemaakt worden! De organisatoren kondigden dit jaar opnieuw een etappe aan vol met kaartlezen en tijdcontroles. Dat is nog altijd mijn favoriete onderdeel, hopelijk kunnen we daar het verschil maken.”
En tenslotte is er de volgende gouden tip: “Blijf rustig. Juist rijden is belangrijker dan het tempo aanhouden. Liever even 5 seconden verliezen en even twijfelen dan verkeerd rijden en 5 minuten verliezen.”
(persbericht)