Onder de aanwezigheid van een heel pak volk en president Trump himself op het circuit van Brands Hatch werd deze namiddag de zesde wedstrijd van de NASCAR Whelen Euro verreden. Ook deze race werd gekenmerkt door een herstart na een vrij zware crash al in de eerste ronde.
Vader en zoon Longin
Jammer genoeg raakten zowel Bert als Stienes Longin betrokken in deze aanrijding. De wagens waren dermate beschadigd dat opnieuw starten niet meer mogelijk was. Het circuit diende vrijgemaakt te worden van de brokstukken en nog voor de herstart werd Bert Longin aangaande het ongeval geïnterviewd en dat was over het hele circuit te horen. Bert uitte duidelijk zijn ongenoegen over het feit dat er sommige piloten zich heel wat permitteerden en te roekeloos racen en dit ondank een extra briefing deze voormiddag die net omwille van dat feit werd gehouden.
Pech voor Kumpen, wrange nasmaak bij Goossens
Na de herstart verliep de race vrij vlot voor onze Belgen Marc Goossens en Anthony Kumpen die lange tijd in de top 5 vertoefden. Echter zo’n 10 ronde voor het einde moest Kumpen terrein prijsgeven en een ronde later de pits opzoeken. Over en uit voor Kumpen die tijdens de race wel de snelste tijd reed.
Marc Goossens bleef als derde echter goed aanklampen bij Gianmarco Ercoli en Alon Day en ging net voor het afvlaggen nog voorbij Day. Goossens nam op die manier ‘wraak’ voor zijn penalty van gisteren maar was duidelijk niet opgezet met de gang van zaken. Zelden zagen we een piloot de stop op de fles champagne houden.
De race werd gewonnen gewonnen door Gianmarco Ercoli, gevolgd dus door Goossens en Alan Day. Gabillon en Bouchut maakten de top 5 compleet. Jerry De Weerdt eindigde 18de maar zet zijn zinnen op Elite 2.
Stemmen na de race
Stienes Longin: “Al in de eerste ronde werd ik achteraan aangereden met als gevolg dat ik aan de buitenkant met een andere wagen in aanraking kwam en ik ben op de track beginnen spinnen en tot stilstand kwam. Diverse piloten konden mij nog net ontwijken, maar dat kan niet blijven duren. Ik werd dan aangereden door … mijn vader. Ik heb wel wat last van mijn been, maar al bij al gaat het wel. Echter, die onstuimigheid van sommigen, dat mag stoppen,” aldus Stienes Longin.
Bert Longin: “Niks aan te doen,” zegt Bert, “ik had geen spat kans om hem te ontwijken. Net na de start is het natuurlijk ‘nose to tail’ rijden. Ik zag wel dat er een incident was en had me uit voorzorg al wat tegen de kant, bijna op het gras, gezet. Maar helaas, er was niks aan te doen.”
Anthony Kumpen: “Wat kan ik zeggen? Ongeveer 10 ronden voor het einde heeft de motor het begeven. De druk was ok alsook de temperatuur. We gaan de wagen nu trachten te herstellen voor Guillaume opdat hij kan starten in Elite 2. Ik zat thans goed binnen de top 5 en was de banden wat aan het sparen om in het laatste stuk van de wedstrijd aan te vallen, maar het mocht niet zijn. We gaan hier in Brands Hatch ook onze joker gebruiken. Het was geen goed weekend, maar ook dat is koers hè,” besluit Anthony Kumpen.
Marc Goossens: “Het voorval van gisteren lag of ligt me nog steeds zwaar op de maag en ik had in feite weinig zin. Maar ook nu, zowel bij de start als de herstart, zijn er volgens mij fouten gebeurd omdat Ercoli volgens mij tot twee keer toe een valse start nam. Het reglement zegt dat het tempo van de pace-car aangehouden moet worden, maar Ercoli ging op de gas en weer op de rem. Je wil niet weten wat er uiteindelijk achteraan in het peloton kan gebeuren. Kijk, ik heb helemaal geen probleem met het kampioenschap op zich, maar de manier waarop de arbitrage geschiedt, daar heb ik wel moeite mee,” aldus Goossens.