Home > Circuit > In een notendop: F3 Euroseries en Formula 3.5 V8

In een notendop: F3 Euroseries en Formula 3.5 V8

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/f3-logo.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/02/spa400_banner.gif” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/170322-f3-test-hungaroring.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/FIAF3-1491837309.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/formulav8-logo.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

De Europese Formule 3 competitie lijkt wat op het Junior klasje van de F1 rijders. De meest in het oog springende naam zal wel die zijn van Mick Schumacher, de 18 jarige zoon van legende Michael. De Duitser won nog geen enkele competitie, kwam twee jaar geleden uit als vicekampioen in de ADAC en de Italiaanse F4. Hij zal het wellicht niet onder de markt hebben met zijn landgenoot Maximiliaan Günther. Max, nog maar 17, kan ook al bogen op twee vicekampioenschappen in de ADAC Masters en eerder in de Formule BMW, en is ook de regerende vice-Europese kampioen F3. Verder zien we er de jongste zoon van Nelson Piquet, Pedro, en Joel, de jongere broer van GP2 rijder Jimmy Eriksson, naast Harrison Newey, de zoon van de F1 ontwerper. trouwens, Marino Sato zou geen banden hebben met de voormalig F1 rijder Takuma, maar als voortekens mogen helpen: hij werd wel geboren in de Japanse stad Yokohama!
Maar de favorieten worden ongetwijfeld in het voorseizoen sterk voor de dag komende Lando Norris, nu al McLaren Development Driver, en de Britse belofte Ilott Callum, Red Bull Junior en regerend Formule Renault Eurocup en NEC kampioen. De Britten Jake Dennis en Jake Hughes zijn zekere waarden in het veld maar met hun 21 à 22 jaar oud hebben ze nu waarschijnlijk al de boot gemist voor een eenzittercarriere. Vrijdagnamiddag rijden de F3 piloten hun eerste race van het seizoen in het voorprogramma van de WEC in de 6u van Silverstone.

Na de overgang van World Series by Renault naar 3.5 V8 Series konden de organisatoren nog even verder drijven op de stroom van eerdere glorie. De serie profileerde zich vorig jaar als toeleveringscategorie van de WEC World Endurance Championship, en wendt daarmee het steven af van de F1, waar de toelever-series elkaar voor de voeten beginnen lopen. Maar het moet gezegd worden, de V8’s hebben al veel van hun pluimen verloren. De 3.5-motor, nog steeds de Zytek (nu de Renault badges zijn verwijderd) is gedateerd en het Dallara chassis is ook al over zijn top. Voor 2017 tellen ze vooral op Pietro Fittipaldi, kleinzoon van de dubbele F1 wereldkampioen. Hij verliet in 2011 de Nascar Whelen series om zich in Europa te werpen op de eenzitterij. Fittipaldi werkte deze winter zeer hard want mislukken lijkt geen optie te worden. En eerlijk gezegd zijn Orudzhev, Issakyan, Nissany of Rene Binder nu niet bepaald de meest begiftigde rijders of tot de verbeelding sprekende namen… Zaterdag rijden de V8 deelnemers hun eerste race van het seizoen op Silverstone.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
In een notendop: DTM – EK F3 – ADAC GT
F3: Esten feesten in Misano
Mick Schumacher met derde F3 zege
EK F3 Misano: Ticktum en Aron

Leave a Reply