Home > #Hoofdnieuws > Wat met veiligheid in LMP1? (+video)

Wat met veiligheid in LMP1? (+video)

Toegegeven, we hebben zeker genoten van de Belgische manche van het FIA WEC, de opener van het Superseizoen 2018-2019. Echter, de levensvatbaarheid van LMP1 en zeker de privéteams in LMP1 blijft een levensgroot vraagteken. Toyota en Rebellion staan er, maar de overige teams hebben uiteenlopende problemen die de ACO, zeker met Le Mans in het zicht, mogelijk zorgen baren. In het slechtste geval zouden we amper 5 LMP1 in Le Mans kunnen zien.

Laten we starten met de situatie van Ginetta of de beide wagens van CEFC TRSM Racing. Het is een publiek geheim dat de sterke man van de hoofdsponsor, het Chinese CEFC, in eigen land (fiscale) problemen heeft met de overheid. Op deze situatie heeft de ACO uiteraard geen vat, maar de vraag is wel of we de beide LMP1 überhaupt nog terug gaan zien. In Spa waren er al sterke geruchten dat KCMG (LMP2) en Spirit of Race (LM GTE Am), de nummers 1 en 2 op de reservelijst, zich voor een deelname mogen opmaken.

Vliegende auto’s

Het volgende pijnpunt baart evenwel nog meer zorgen. In Spa kenden drie andere wagens van LMP1-privéteams ernstige technische problemen, met zware crashes voor twee wagens als gevolg. Bij Dragonspeed crashte Pietro Fittipaldi zwaar, met breuken aan beide benen tot gevolg. De origine van de crash zou bij de elektronica liggen. De Braziliaan zou overigens eind juli weer zijn opwachting in competitie kunnen maken. Diverse websites hebben in de dagen na de crash gemeld dat de teameigenaar van Dragonspeed vraagtekens zou hebben bij de veiligheid van de Dallara. Ook SMP heeft een dergelijk elektronisch probleem gehad, maar gelukkig op een minder heikel moment.

SMP Racing zag ook nog eens een van de wagens opstijgen in Spa (video Jolahiti). We herinneren ons allemaal de beelden van de GT1’s van Mercedes in Le Mans, maar ook later zagen we gelijkaardige beelden uit Monza en Le Mans met vliegende prototypes. Het laatste wat we in Le Mans willen zien, is een LMP1 die aan 300 km/u de lucht in gaat, want dan zijn de gevolgen mogelijk erger dan voor Isaakyan op de Raidillon. Overigens is het zeer vreemd dat we wel beelden zagen van de crash van Fittipaldi, maar dat er geen enkel ‘officieel’ beeld werd vrijgegeven van de vliegende BR01 op zaterdag tijdens de race.

Het is nu afwachten wat Dallara gaat doen en hoe de teams, maar ook de FIA en de ACO gaan reageren.

 

You may also like
Audi en Spa-Francorchamps slaan handen in elkaar voor veilige autosport
FIA keurt nieuwe veiligheidshekken goed
TCR500: voor diverse klassen toerwagens
F1: starttijden bekend