Het werd een wedstrijd die rijk was aan voorvalletjes, met vele families onder het publiek die kwamen proeven van de animaties op het dak van het F1 Pitgebouw en met de Beker voor Ravotters op zeepkisten. Voeg daar het aangename lenteweer aan toe en dan was deze tweede editie van de Spa400 meer dan bezoekswaardig. De dag eindigde met een champagnedouche op het podium.
Zoals verwacht, waren het de bolides van de Divisies 3 en 4 die de kop van het klassement na vierhonderd minuten innamen. Na een indrukwekkende opmars dachten we de Porsche 991 GT3 Cup #186 van de winnaars van vorig jaar, Meulders-De Wilde-Renmans, vooraan te zien, maar dat was buiten een breuk van de alternatorriem gerekend. Dat zette hen terug naar een achtste eindpositie. Goed nieuws voor de RXC Domec #007 van Bourdouch-Daniels-Engelen, die iedereen verraste en het eerste deel van de wedstrijd domineerde. Het is het bewijs dat de verbeteringen aan de mechaniek, uitgevoerd over de winter, werkten. De wagen had geen last meer van trillingen en won aan betrouwbaarheid. Het was tenslotte een aanvaring met een andere topwagen die de kleine prototypewagen voor lange tijd naar de pitbox zond en ervoor zorgde dat er niet meer inzat dan een derde plaats in het eindklassement.
De spectaculaire BMW M3 #108 van Sluys-Grouwels-Lanting verloor veel tijd in de eerste stop voor brandstof en kreeg daarna nog een Stop & Go van een minuut te verwerken. De MARC Focus V8 VDS Racing Adventures #58 van Raphaël van der Straten, Thierry de Latre du Bosqueau en José Close bevond zich na twee uur racen aan de leiding van de wedstrijd. Ze controleerden hun voorsprong onder andere dankzij José Close, die het werk van zijn twee teamgenoten afmaakte en de finishlijn overschreed als algemene winnaar en winnaar in de Divisie 3. Het was een onverhoopt resultaat voor deze bolide van Australische makelij, zeker gezien het niveau van de tegenstanders.
Nog in de Divisie 3 zagen we in de Spa 400 het grote debuut van de prachtige ex-Delahaye Racing Renault Mégane Trophy van Divoy-Asnong-Frère. De wagen zou zich tonen in de algemene top 5 tot een licht contact tegen een bandenmuur aan ‘Speaker Corner’. Dat was echter geen bedreiging voor hun zilveren medaille in D3, een geslaagd debuut dus…
Sluys-Grouwels-Lanting behaalden de overwinning net niet, hun troostprijs is de eerste plaats in Divisie 4, voor de RXC Domec van Bourdouch-Daniels-Engelen en de Porsche van Meulders-De Wilde-Renmans.
De leeuwen brullen
Het werd een intense strijd voor de zege in de Divisie 2! Van bij de start beknotte Jérôme Heinen zijn kansen met de Peugeot RCZ Cup #188 na een aanrijding met de Seat Leon Supercopa #35 van Greg Vannetelbosch aan La Source. Het werd het begin van heel wat zorgen voor de Peugeot, die later zou opgeven met een defecte benzinepomp. De nieuwe Peugeot 308 Racing Cup van Semoulin-Semoulin-Heyninck (Semspeed #226) en De Robiano-Dupont (DRM Motorsport #2) bevonden zich vrij snel op de voorste posten en speelden haasje over voor de leiding. Benoît en François Semoulin, bijgestaan door Geoffrey Heyninck, sloegen dan later het gat en vierden hun terugkeer naar de Hundred Series by BGDC met een overwinning! DRM Motorsport scoorde echter een eerste topresultaat met de 308 Racing Cup, en gingen voor aan de Peugeot RCZ Cup #288 van Hortulanus-Dussoul-Burton, de Seat Leon Supercopa #35 van Bailly-Vannetelbosch-Kirten en de BMW Compact M3 #444 van Verbeke-Smets.
In de Divisie 1 tenslotte, wisselden de kansen op de overwinning tussen een bolide van de Klasse B (tweeliter) en de Klasse C (2.5 liter). In die spannende wedstrijd was het uiteindelijk de Porsche Boxster #24 van Neutelers-Beeckman-Denis, die met meer dan een minuut voorsprong zegevierde voor de Renault Clio Cup III #28 van Simon-Zahnen-Charlier. Een mooie beloning was er voor de ploeg van Heritage Events Cars, die in de Klasse D voorgingen aan de BMW 325i Clubsport van Pieter Denys en Gregory Eyckmans (#66) en Hessels-Dewulf-Cascatau (#42). Wat betreft Laurent Simon, Pierre Zahnen en BGDC-amazone Angélique Charlier: zij wonnen de gouden medaille in de Klasse B, voor de Clio Cup van Duthoit-Santini-Franken-Vernaillen (#510) en Massin-Branne-Boeykens (#110), die de aanvang van de wedstrijd voor hun rekening hadden genomen.
In het duel tussen de Honda Civics in de Klasse A (1600cc), hadden Christian Deridder en Marco Van Belle (#5) het laatste woord tegenover Jef Van Mechelen, Pierre Habran en Martin Businaro (#48). Maar de revanche volgt zeker nog…
Na deze boeiende openingswedstrijd in de discipline van de uithoudingskoersen, gaat de Hundred Series by BGDC 2018 naar de Bourgognestreek, voor de Dijon 300 op 28 en 29 april.
(persbericht)