De eerste race van het NASCAR Whelen Euro Series kampioenschap 2018 zit er op. Voor Alon Day en Wilfried Boucenna betrof het een uitstekend weekend, want beide piloten pakten zowel gisteren als vandaag de zege in hun klasse en keren met de volle buit huiswaarts. Ook vooraan konden de Belgen voor de prijzen meestrijden. Zowel Anthony Kumpen als Stienes Longin deden het nog beter dan gisteren en eindigden respectievelijk tweede en vierde.
Bij de start van de race in Elite 1 was het Marc Goossens die van de pole mocht vertrekken, maar lang kon hij daar niet van genieten. Nog voor hij het goed en wel besefte kwam Alon Day langszij en nam de leiding over. Goossens was daar echter niet mee gediend en nam even later de leiding terug in handen. Ook Kumpen leek na de start een plaats te verliezen, maar stelde al vlug orde op zaken. Helaas voor Goossens, maar na contact met Frederic Gabillon, liep de #91 Chevrolet SS van Braxx Racing rechtsvoor schade op. Einde verhaal voor Goossens dus.
De safety car komt een eerste keer de baan op en bij de herstart is Anthony Kumpen duidelijk in zijn nopjes. Hij gaat op vrij indrukwekkende wijze van de vierde naar de tweede plaats. Onze noorderbuur Loris Hezemans kon in het begin van de race goed in het zog blijven van Alon Day, maar Hezemans zagen we net voor het ingaan van de achtste ronde pitten.
Na een probleem voor de #12 van Sini Francesco moet de safety car opnieuw het circuit op en dat duurt vrij lang. Pas aan het begin van de twaalfde ronde kan het NASCAR geweld terug starten met in het midden van het peloton enkele kleine incidentjes. De safety car moet gelukkig niet opnieuw uitrukken en Kumpen kan zijn positie bij deze herstart behouden, Stienes Longin schuift op van zes naar vijf.
In de veertiende ronde ruikt Stienes Longin zijn kans en schuift hij wederom een plaatsje hoger wanneer hij Garcia Borja inhaalt. Alon Day is echter in vorm en Anthony Kumpen vormt helaas geen bedreiging meer voor de Israëliër. Alon Day pakt zo de dubbel, Anthony Kumpen finisht op twee en Stienes Longin sluit zijn tweede race bij de Elite 1 als vierde af. Jerry De Weerdt deed het vijf plaatsen beter dan gisteren, hij eindigde zestiende.
Stienes Longin blikt tevreden terug op zijn race vandaag. “Wat een wedstrijd. Er werd heftig maar fair geracet. Op een gegeven moment hing ik op de negende plaats en ik wou maar al te graag terug in de top 5 eindigen en dus moest ik naar voor. De tweede plaats van Anthony en mijn vierde plaats is voor het team van PK Carsport echt top,” aldus Stienes.
Elite 2: Wilfried Boucenna wint ook tweede race
Nadat dat Fransman Wilfried Boucenna gisteren al de snelste was tijdens de eerste race, bracht hij ook deze middag de #37 Ford Mustang van Knauf Racing als eerste over de meet. Boucenna vertrok van op de pole en bleef aan de leiding tot even later de safety car op het circuit verscheen, ten gevolge van een incident na de start waar Dreszer, Kunz en Delsaux de grootste slachtoffers van waren. Het duurde even voor de olie opgeruimd was en bij het ingaan van de zevende ronde kregen we, net als gisteren, een herstart. Boucenna bleef ook nu de rest van het deelnemersveld voor en zou de leiding niet meer afstaan. Een puike prestatie werd ook geleverd door Nicholas Risitano en Florian Vanturi, allebei ‘rookies’, die samen met Boucenna mee het podium op mochten.
Beste Belg was Guillaume Deflandre die de #77 Chevrolet van Memphis Racing nog net binnen de top vijf hield. Felipe Rabello, ploegmaat van Stienes Longin, eindigde negende. De debuterende Tom Boonen haalde aan het stuur van zijn Chevrolet net niet de top tien, hij werd mooi elfde. Met zijn veertiende plaats van de eerste race gisteren mag Boonen uitgaan van een degelijk raceweekend.
Een andere wagen van Braxx Racing, de #78 van Jerry De Weerdt, eindigde net achter Boonen op de twaalfde plaats, Maxim Pampel sloot af op de achttiende stek. Pedro Bonnet en Guillaume Dumarey haalden helaas de finish niet.
Voor Pedro Bonnet was de eerste race in Valencia één grote test. “Doordat er voor mij geen Elite 1 piloot was, moest ik met een wagen en banden vertrekken waardoor je niet binnen de korte qualy een goed ritme kunt vinden. Je start bijgevolg achteraan in het pak waardoor het moeilijk is om uit de brokken te blijven en de snelheid te vinden. Ik denk wel dat ik mijn rijstijl wat moet gaan aanpassen, want in Nascar moet je zuinig omgaan met de banden. Maar zoals reeds gezegd, we moeten het nog allemaal leren kennen,” aldus Pedro Bonnet.
Maxim Pampel kijkt al bij al nog redelijk goed terug op zijn eerste NWES ervaring. “In de tweede race was ik vrij goed gestart en ook na de herstart lukte het allemaal vrij goed. Helaas werd ik bij het uitkomen van de zevende bocht aangetikt en moest ik terug achteraan aansluiten. Ik heb nog een aantal piloten kunnen inhalen, maar in feite was de race toen al over. Ik voelde me thans goed, een plaats binnen de top acht was volgens mij mogelijk,” besluit Maxim.
“Van mijn eerste race ben ik zeer tevreden,” laat Guillaume Dumarey ons weten. “Ik was als vijfde gestart en heb naar het einde van de race één plaatsje kunnen winnen. De tweede wedstrijd verliep helaas anders. Ik moest van op de 10de plaats vertrekken en ik had mijn start niet gemist. Ik klom meteen op naar de zesde plaats en zat klaar om de vijfde plaats in te nemen toen spotter Andy me informeerde over een gele vlag situatie na de eerste bocht. Ik heb me bijgevolg ingehouden en ben achter mijn voorganger blijven zitten. Maar ik wist niet dat er op de ideale lijn in de snelste bocht van het circuit een wagen stil stond. De anderen konden deze nog net ontwijken door links en rechts weg te schieten. Ik heb bij het uitwijken de wagen alsnog geraakt en het was ‘over and out’ voor mij. Het had veel erger kunnen zijn maar gelukkig raakte er niemand gekwetst. Het team van PK Carsport heeft dan nog hard gewerkt om de wagen voor Anthony terug klaar te krijgen en dat is hen gelukt. Op naar Franciacorta!” besluit Guillaume.
De volgende wedstrijd in het NASCAR Whelen Euro Series kampioenschap zal doorgaan op het Italiaanse circuit ‘Autodromo di Franciacorta’ op 19 en 20 mei.
Foto’s: Facebook NASCAR Whelen Euro Series. Fotograaf: Stephane Azemard.