Home > #Hoofdnieuws > Stemmen na Belcar in Zolder 3

Stemmen na Belcar in Zolder 3

Er kwamen nog enkele reacties binnen na de openingsmanche van de Belcar in Zolder. Deze keer zijn Stienes Longin en Marnik Battryn, van de PG Motorsport Porsche en Koen Wauters en Xavier Stevens van de Independent Motorsports Porsche aan het woord.

Stienes Longin, PG Motorsport Porsche 911 GT4: De trainingen waren inderdaad nogal moeilijk verlopen, omdat we om een of andere reden geen goede setup wisten te vinden. Dat resulteerde ook in een teleurstellende 23ste startplaats algemeen en 6de plaats in onze klasse. Eerlijk: we kwamen zelfs meer dan 2 seconden te kort tegenover de auto voor ons en er was dus echt wel werk aan de winkel. Het team heeft dan ongelofelijk hard gewerkt tijdens de avond – zeg maar nacht – om de auto in topconditie te krijgen. Toen ik op zondag de warm-upronde aflegde, voelde ik al dat de auto veel beter was. In het begin van de wedstrijd was ik dan ook meer dan 2 seconden sneller dan in de kwalificatie. Prima werk dus van het team en we waren weer bij de muziek. Na een kwartier wedstrijd reed ik al op de tweede positie in onze klasse, met uitzicht op nog meer. Maar toen sloeg het noodlot toe: ik wou opschakelen naar derde versnelling en de versnellingsbak heeft het begeven. Echt balen is dat, vooral omdat we uitzicht hadden op een goede wedstrijd. Maar we laten de koppen niet hangen. Het was een beetje een valse start van het seizoen maar we focussen ons nu reeds op de Spa Euro race, waar we een herstart maken met een wedstrijd over drie uren. Zelf kom ik eerst nog in actie in de NASCAR Whelen Euro Series, met seizoensopener in Valencia komend weekend.

Marnik Battryn, PG Motorsport Porsche 911 GT4: OK, het was niet het weekend waar we op gehoopt hadden, maar ik zou ook niet durven zeggen dat het een weekend was om snel te vergeten. We hebben toch wel veel geleerd en veel progressie gemaakt. Stienes ging bij aanvang van de wedstrijd dan ook als een speer door het deelnemersveld maar we werden gefnuikt door een nukkige versnellingsbak. De inzet van het team PG Motorsport en de progressie die we wisten te boeken geeft een boost voor de toekomst. We will come back stonger…

 

Koen Wauters, Independent Motorsports Porsche 911 GT4: “Ik ben helemaal niet te spreken over de wedstrijdleiding inzake beslissingen of niet-beslissingen. Tijdens het chaotisch startgewoel ging ondermeer Bouvy veel te snel op het gas waardoor hij ons allemaal te grazen nam, zonder sanctie. Vijf ronden lang streed ik met een proto voor een dichte ereplaats en overal kreeg ik blauwe vlaggen voorgeschoteld. Onbegrijpelijk, want ik was op dat moment mijn plaats algemeen aan het verdedigen. Ik vocht in het begin van de race met Dylan Derdaele een sportieve strijd uit voor winst in de klasse met wisselende posities. Tot hij me pakte met de vier wielen naast de piste. Ik ben naar de wedstrijdleiding geweest om mijn gelijk te krijgen. Anderzijds kreeg Kris veertig seconden straftijd toen hij na het verdwijnen van de safety car niet heeft gewacht tot aan de meet om voorbij te steken. En dat op een moment waarop hij achter een zeer traag rijdende BMW reed, die waarschijnlijk problemen had. We zijn inderdaad tevreden en onze race was een beetje vergelijkbaar met die van Belgium Racing. Met dat verschil dat Belgium Racing het geluk had dat Dylan Derdaele nog in de auto zat toen de safety car op de baan kwam. Het team slaagde erin om tweemaal te pitten tijdens deze procedure. Wij slechts eenmaal omdat ik reeds een pitstop achter de rug had. Dergelijke scenario’s kan je niet voorspellen. Maar anderzijds heeft de Belcar dit seizoen een schitterend deelnemersveld met in Zolder negen identieke Porsche op de startgrid. En tussen de toppers waren de verschillen bijzonder klein. We moeten met Independent Motorsports in staat zijn om telkens voor het podium te gaan en liefst richting het hoogste schavot. We zijn in ieder geval goed gestart en het verschil tussen winst en verlies zit in details. Vorig seizoen vielen we uit tijdens de eerste race en nu zitten we mee in de kopgroep.”

Xavier Stevens, Independent Motorsports Porsche 911 GT4: “Met Koen en Kris was afgesproken dat de piloot bij een mogelijke safety car onmiddellijk binnenkomt voor een van de twee verplichte wissels. Ook al zit je op dat moment amper maar één ronde in de wagen. Het is nu eenmaal een ploegsport en als je voor de titel gaat, moet je soms opofferingen doen. Koen zat 55 minuten in de wagen toen hij na een knappe stint binnenkwam om een eerste pilotenwissel te doen. Ik reed buiten en had na 15 minuten een safety car. Ik kwam onmiddellijk binnen en Kris reed de wedstrijd van 125 minuten uit. Het feit dat Belgium Racing de twee verplichte pitstops kon doen onder de safety car is uiteindelijk hun geluk geweest. Op 20 minuten van het einde had Kris een achterstand van 21 seconden op Glenn Van Parijs. Inzake chrono’s zaten we heel dicht bij elkaar en zodoende hebben ze het pleit tijdens de pitstops gewonnen via een andere strategie. Belgium Racing liet Dylan in de wagen tot de tank quasi leeg was en hij was een van de enigen die nog niet had gepit toen de safety car op de baan kwam. Uiteraard is deze strategie eenvoudiger te hanteren wanneer je de wagen deelt met twee piloten. Als je, zoals wij vorig seizoen vier wedstrijden op rij wint, inclusief de 24 Hours of Zolder, dan ben je geneigd om steeds naar redenen te zoeken als je verliest. Maar ondanks alles hebben we een goede koers achter de rug, reden Koen en Kris voortreffelijke stints en behoort onze Porsche opnieuw tot de snelsten van het peloton. We doen voorlopig weer mee voor de titel”.

(persbericht)

You may also like
Internationale testdag Circuit Zolder: door de lens van Benny Houbrigts
Belcar 2023: met AC Motorsport
Bert Longin krijgt Zolder Legend Trophy
GT2 European Series Red Bull Ring: Erhart stunt naar de winst en PK Carsport opnieuw sterk