[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
De Lexus RC F GT3 is zonder twijfel de nieuwste ster in de GT-racerij. Emil Frey Racing stapt af van hun Jaguar GT3 in de Blancpain GT Series en schakelt twee splinternieuwe Lexus in, zowel in de Sprint als in de Endurance Cup. In dat laatste kampioenschap brengt het Zwitserse privéteam ook nog een Jaguar mee, maar de focus ligt op hun twee Lexus. Een ding is zeker: het visuele plaatje klopt helemaal.
Emil Frey Racing is een Zwitsers privéteam dat al bestaat sinds de jaren 60. Het team racete oorspronkelijk met Jaguar, maar het kreeg op geen enkele manier steun van de contructeur. Jaguar investeert namelijk uitsluitend in het elektrische kampioenschap Formule E en in hun eigen I-Pacekampioenschap. Dat ligt helemaal anders nu het team met de Japanse constructeur Lexus werkt: “Wij krijgen veel steun van Lexus, vooral financieel aangezien zij de wagens rechtstreeks leveren vanuit Japan. Dat is iets wat anders is dan met Jaguar, want Jaguar zelf zet als constructeur enkel in op elektrisch racen”, vertelt de teambaas van Emil Frey Racing Lorenz Frey.
[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/04/EMILFREY_ZOLDER_SIZED_2018-5_preview.jpeg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
Emil Frey is een klantenteam, dat is helemaal anders dan een fabrieksteam. Ze moeten de wagens volledig zelf afstellen en bijwerken, het is dus nog wat zoeken: “Alles was nieuw voor ons dit weekend: de wagen, het circuit, de rijders… We zitten in de absolute beginfase van de ontwikkeling van de Lexus RC F GT3. Over het algemeen zijn we heel enthousiast over de kwaliteit van de wagen. Vorig jaar heeft de wagen al een volledig seizoen gereden in de GT Open. Dat ging goed, want de wagen heeft daar een algemeen podium behaald”, vertelt Frey verder.
Focus op de Blancpain GT Series
Lorenz Frey heeft goede verwachtingen van de Lexus: “Momenteel zijn er zes Lexus GT3 wereldwijd. Wij schakelen er twee in voor de Blancpain GT Series, zowel in de Endurance Cup als in de Sprint Cup. Een moeilijk kampioenschap, maar goed om de wagen beter te leren kennen. Als ik groot droom, wil ik uiteraard dat onze Lexus podiumplaatsen opleveren. Maar ik ben realistisch en denk dat we moeten streven naar top tienplaatsen in de GT Series. De concurrentie in dat kampioenschap is heel groot!”
[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/04/EMILFREY_ZOLDER_SIZED_2018-60_preview.jpeg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
“Nog één Emil Frey Jaguar rijdt mee in de Blancpain GT Series Endurance Cup. Die wagen kennen we beter, aangezien er al meer dan drie jaar ervaring mee hebben. We hebben er meer kennis van, dat moet nog komen bij de Lexus. Na de tests met onze Lexus hebben we al ontdekt dat de wagens een grote troef hebben: ze zijn uitermate betrouwbaar! We zijn echt van plan om te focussen op de Lexus vanaf dit jaar, die twee wagens rijden tien races in totaal.”
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/04/image1-6.jpeg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
Werk aan de winkel na Zolder
In de openingsmanche van de Blancpain GT Series Sprint Cup in Zolder van afgelopen weekend stelde Emil Frey Racing niet teleur. Albert Costa en de Zwitser Christian Klien bemanden de #14 Lexus, terwijl Stéphane Ortelli en Zwitser Norbert Siedler de #114 voor hun rekening namen. “Dit weekend moesten beide wagens vaak de pits binnen tijdens de vrije trainingen. Het circuit is nieuw voor onze rijders, en de wagen is nieuw voor onze mechaniciens ook. Het was met andere woorden nog wat aftasten hoe ver we de wagen kunnen pushen, en wat spelen met de instellingen. Vandaar de vele pitstops”, aldus Lorenz Frey.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
In de eerste race kon de #14 niet finishen, de #114 eindigde op de veertiende plaats. In race twee staat de #114 uiteindelijk op de dertiende plaats, de #14 reed de race uit, maar eindigt laatste. De volgende races moeten voor betere resultaten zorgen, maar het team heeft nog wat gewenningstijd nodig. Volgende afspraak in de Blancpain GT Series met Emil Frey Racing en hun twee Lexus is op 20 april, met de Endurance Cup in Monza.
Foto’s © Emil Frey Racing
[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/04/EMILFREY_ZOLDER_SIZED_2018-63_preview.jpeg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]