Home > Historic > Circuit > Klassiekers en nieuwkomers op het mooiste circuit ter wereld

Klassiekers en nieuwkomers op het mooiste circuit ter wereld

Spa-Classic, dat in 2011 door Peter Auto boven de doopvont werd gehouden, is in amper enkele jaren tijd uitgegroeid tot een van de belangrijkste Europese evenementen voor klassieke raceauto’s. In 2017 beantwoordde de zevende editie van Spa-Classic aan de hooggespannen verwachtingen en lokte het zelfs iets meer volk naar de Belgische Ardennen te dan in 2015, het vorige recordjaar, toen 20.000 bezoekers naar het circuit waren afgezakt. 

Voor de editie van 2013 riep Peter Auto de Heritage Touring Cup in het leven, als eerbewijs aan deze endurancetempel, waar de bekende 24 Uur van Spa-Francorchamps voor toerwagens werd verreden. Het startveld voor de Heritage Touring Cup is sindsdien blijven groeien, met steeds meer auto’s die in het verleden het mooie weer maakten in deze discipline. De Heritage Touring Cup is in 2018 dan ook weer een van de hoogtepunten in het programma van Spa-Classic. De deelnemers aan de Cup krijgen dit jaar het gezelschap van hardgaanders die in zeven andere deelnemersvelden by Peter Auto werden ondergebracht, waaronder de Group C Racing, de Euro F2 Classic en de nieuwe 2.0L Cup, naast de Global Endurance Legends een deelnemersveld op uitnodiging, dat enkele demonstraties ten beste zal geven.

Nieuw is de 2.0L Cup: na de Euro F2 Classic in 2017 bedacht Peter Auto voor dit jaar een achtste reeks. In de 2.0L Cup komen alleen Porsche 911’s met een 2.0 litermotor en een kort chassis aan de start, die beantwoorden aan de technische reglementen van de FIA van vóór 1966.

Intussen blijft Peter Auto zichzelf vernieuwen – tussen erfgoed en moderniteit. Dat is de reden waarom de series Sixties’ Endurance en Trofeo Nastro Rosso, die voortaan als The Greatest’s Trophy door het leven gaan, nieuwe logo’s kregen met de bedoeling om een definitieve plaats te veroveren in een autowereld die maar blijft evolueren.

Ten slotte zou het feest in de Belgische Ardennen niet compleet zijn zonder de bijeenkomst van de merkenclubs en een groot aantal animaties, zoals de Wall of Death, de Racing Bug, Neo Retro en het dorp van de exposanten.

Ook dit jaar wordt weer een groot aantal auto’s van de merkenclubs verwacht. De vorige edities mochten we ongeveer 1.200 eigenaars verwelkomen. Dit jaar is het de bedoeling om nog meer collectieauto’s samen te brengen. Deze deelnemers krijgen tijdens het weekend zeven sessies van telkens 25 minuten op het circuit voorgeschoteld, waardoor ze in optimale omstandigheden van de prachtige baan van Francorchamps kunnen genieten.

Deelnemersvelden

Sinds het begin van de jaren 2000 heeft Peter Auto enerzijds startvelden samengebracht die zo uit verschillende periodes van de geschiedenis van de autosport leken geplukt en anderzijds startvelden met verschillende modellen racewagens. 

In de by Peter Auto-categorieën – Classic Endurance Racing 1 & 2, Sixties’ Endurance, The Greatest’s Trophy, Group C Racing, Heritage Touring Cup en Euro F2 Classic – verschijnen de GT-, Sports-, Prototype- en Toerismeauto’s aan de start die de geschiedenis van de autosport hebben bepaald.

Dankzij de erkenning die Peter Auto van bij het begin te beurt viel en de knowhow van zijn teams, heeft de organisatie in de loop der jaren een ijzersterke reputatie opgebouwd en is ze erin geslaagd om de mooiste en meest veelzijdige startvelden samen te brengen voor demonstratieraces op Europese circuits.

Na de introductie van de Euro F2 Classic in 2017 wordt het programma nu dus uitgebreid met de 2.0L Cup – waardoor de toeschouwers acht verschillende deelnemersvelden krijgen voorgeschoteld.

STARTVELDEN BY PETER AUTO

• 2.0L Cup – NIEUW VOOR 2018           Porsche 911 2.0 liter kort chassis van vóór 1966

• Classic Endurance Racing 1             GT 1966-1974 en Prototypes 1966-1971

• Classic Endurance Racing 2             GT 1975-1981 en Prototypes 1972-1981

• Euro F2                                             Formule 2, Formule B en Formule Atlantic 1967 – 1978

• Group C Racing                                Prototypes 1982-1993

• Heritage Touring Cup                       Toerwagens 1966-1984

• Sixties’ Endurance                           Sportauto’s van vóór 1963 en GT’s van vóór 1966

• The Greatest’s Trophy                      Uitzonderlijke GT’s en sportauto’s van de jaren ’50 en ’60

 DEELNEMERSVELD OP UITNODIGING

Global Endurance Legends              GT’s en Prototypes van de jaren 1990-2000

Nieuw voor de editie 2018: dit jaar worden tijdens Spa-Classic de deelnemers van de Global Endurance Legends drie keer voor veertig minuten op de baan losgelaten. De ideale gelegenheid om de GT’s en de Prototypes nog eens aan het werk te zien die in de jaren 1990 en 2000 aan de start verschenen van de bekendste endurancewedstrijden (McLaren F1 GTR, Ferrari F40, Chrysler Viper GTS-R, Audi R8, Peugeot 908…). Global Endurance Legends is een club voor eigenaars van GT’s en sport-prototypes uit de twee decennia rond de eeuwwisseling. De club neemt deel aan de mooiste historische racemeetings en organiseert zelf evenementen op legendarische circuits voor zijn leden en voor de promotie van die activiteiten via de media en de sociale media. De club heeft zich ten doel gesteld om de eigenaars de mogelijkheid te bieden om volop van hun auto’s te genieten in een tot in de puntjes verzorgde omgeving met vergelijkbare auto’s zonder dat ze daarbij onder druk worden gezet om snelle tijden op de klok te zetten.

(persbericht)

You may also like
FIA WEC Sebring: een vooruitblik op Hypercar – deel 1 met Toyota, Peugeot en Glickenhaus
Nieuwe wandeling langs Circuit de Spa-Francorchamps
Best of 2022: door de lens van Roel Ramaekers
Best of 2022: door de lens van Joachim Cieters