De Ford Fiesta Sprint Cup is het perfecte antwoord op de noodzaak van een betaalbaar sprintkampioenschap in de Lage Landen. Het moet aldus een springplank zijn voor debuterende of minder ervaren rijders. Dat waren alvast de motieven van 25-jarige Jens Verbesselt, om na een bescheiden debuut in langeafstandraces de stiel verder te leren in het zuivere sprintwerk.
“Uiteraard heeft het feit dat wij met Garage Trading een Ford-agentschap runnen, meegespeeld in de keuze om voor de Ford Fiesta Sprint Cup te gaan,” zegt de zoon van de Machelse Ford-verdeler. “Ik kwam tot hiertoe steeds aan de start achter het stuur van BMW’s en het is voor onze garage leuker en beter dat de “zoon van” met een Ford gaat racen. De komst van de Ford Fiesta Sprint Cup kwam als geroepen voor mij en dus Garage Trading!”
Dat Jens aanvankelijk met een Beierse auto ging racen, heeft veel te maken met de zakelijke contacten tussen vader Thierry en Bert Redant.
“Het is via Bert dat ik kennismaakte met de racerij en na een zeer bescheiden debuut in BGDC en deelname aan track days was hij van oordeel dat ik over voldoende kwaliteiten beschikte om een stapje hoger te gaan en zag ik mij in 2016 voor de 24 Uren van Zolder ingelijfd in het team van een… BMW 235i Cup,” blikt Jens terug op zijn eerste stappen in de autosport.
De ploeg Tuytte-Verhaeren-Puype-Verbesselt haalde nipt de eindmeet. Iedereen en ook “leraar” Bert Redant waren vol lof over de prestaties van Verbesselt Junior en prompt mocht hij daarop vorig jaar in de 24 Uren van Barcelona in een heuze BMW M3 GTR ploegvormen met Bert en niemand minder dan Tom Boonen.
“Het is via de races met de BMW’s dat ik in contact kwam met EMG en op het ogenblik dat de Ford Fiesta Sprint Cup werd gelanceerd, was voor mij de keuze gemaakt dat ik mét Ford én EMG zou kiezen voor wat mijn eerste full seizoen zal worden.”
Op uitzondering van de 24 Uren van Zolder en de Spaanse etmaalrace kwam Jens immers niet meer aan de bak.
“Uiteraard vind ik het concept van de Ford Fiesta Sprint Cup leuk,” lacht hij. “Maar wat vooral telt is dat ik met dezelfde auto een volledig seizoen blijf rijden en ervaring kan opdoen in een peloton. Ik heb tot hiertoe nog nooit sprints gereden en heb nog alles te leren. Iedereen start met hetzelfde materiaal en gelijke kansen en het zijn de piloten die het verschil zullen maken. Dat is belangrijk voor mezelf, voor Garage Trading en al onze partners en sponsors. Hen uitnodigen naar de circuits zal een extra motivatie zijn om mij in de picture te rijden. Ik ga mij dan ook degelijk voorbereiden en kijk vol verwachting uit naar de eerste tests en de eerste confrontatie op Circuit Zolder, tijdens het eerste weekend van de maand juli.”