Zaterdag opent het Belgian Historic Rally Championship in het Vlaams-Brabantse Landen, waar drie ronden van vier klassementsproeven op het programma staan. Titelhouder Robin Maes is overgestapt naar de R5-categorie en vice-kampioen Stefaan Prinzie heeft gekozen voor een internationaal programma. Toch belooft het ook dit jaar een razend spannend kampioenschap te worden in Historic.
Voor de overwinning leek het een onderonsje te worden tussen BMW M3’s, maar daar heeft Paul Lietaer een stokje voor gestoken. De snelle snor zou aan de start komen met een gloednieuwe Opel Manta 400, maar de motor liep helaas schade op bij een kleine test. Daardoor komt Lietaer wellicht aan de start met zijn Subaru Legacy RS. Dan is de favoriet meteen gekend, al moet elke rally nog gereden worden.
Het wordt vooral een boeiende strijd tussen de BMW M3’s van Tom Van Rompuy en Guino Kenis, die dit jaar allebei een gooi doen naar de titel. De beide tenoren worden genavigeerd door de broers Vanoverschelde: Jens navigeert Van Rompuy en Bjorn leest de nota’s voor Kenis. Het zorgt voor extra pit in de strijd. Maar, er is nog een derde BMW-rijder die wel eens voor flink wat weerwerk kan zorgen: de jonge Nederlander Mats Van den Brand, al heeft die ervoor gekozen om zich in te schrijven in de categorie NCM.
In Historic is het verder uitkijken naar de Porsches van Glenn Janssens, altijd snel in Haspengouw, en Patrick Mylleville, die vorig jaar weinig geluk had. Dirk Deveux is in eigen streek ook altijd een te duchten concurrent met zijn Ford Escort. Terwijl Dirk Deveux nog wacht op zijn Ford Sierra, begint Frank Baert aan zijn tweede seizoen met de Sierra Cosworth. Franklin Temperville kiest ook voor een Ford Escort MK2, terwijl Christophe De Leeuw trouw blijft aan zijn Opel Ascona A.
Naast de klassiekers van het Historic BRC, zullen nog een 15-tal juweeltjes van vroeger van de club Slowly Sideways een demonstratie verzorgen op de snelle klassementsproeven van de Rally van Haspengouw.