De Zweed Johan Kristoffersson won met zijn VW Polo in Kaapstad de 12de en laatste manche van het WK Rallycross-seizoen 2017. Met zijn zevende overwinning onderstreept Kristoffersson nog meer eens waarom hij dit jaar wereldkampioen werd.
Na dag één was het nochtans de Amerikaan Ken Block die met zijn Hoonigan-Focus de debatten leidde, maar op zondag trok Kristoffersson met een snelste en tweede tijd in de derde en vierde heat alsnog het laken naar zich toe. Ook in zijn halve finale stond er daarna geen maat op de latere winnaar van de eerste rallycrosswedstrijd ooit op Afrikaanse bodem. De naam van de nieuwe wereldkampioen mocht dan al enige tijd bekend zijn, er was nog de strijd om de titel van vice-kampioen tussen Petter Solberg (PSRX-Volkswagen) en Mattias Ekström (EKS-Audi). Na de vier heats had Ekström zijn achterstand van slechts één puntje op Solberg reeds weggewerkt en even later was een derde plek in de ultieme finale voldoende voor Ekström om zich te verzekeren van de tweede plek in de eindstand, met uiteindelijk drie punten voorsprong op Solberg, die vierde werd in Kaapstad op de Killarney International Raceway. De Zweed Timmy Hansen werd voor Peugeot tweede in Zuid-Afrika en sluit zijn seizoen af op een vijfde stek na zijn teamgenoot Sébastien Loeb, die niet verder kwam dan de halve finale. Timo Scheider (vijfde) en Kevin Hansen (zesde) waren de overige finalisten.
Naast het WK kwamen ook de RX2-rijders in actie. In RX2 was de Fransman Cyril Raymond reeds zeker van de titel en met ook de tweede (Dan Rooke) en derde (Guillaume De Ridder) stek die zo goed als vastlagen ging het vooral om dagwinst. Onze landgenoot Guillaume De Ridder gaf vooraf reeds mee niet al te veel te rekenen en vol voor winst te gaan. Een stelling die hij bevestigde door op zaterdag met bravoure de eerste twee van vier heats te winnen. Op zondag verliep het echter minder goed, waarbij De Ridder in reeks drie geduwd werd door de Zweed William Nilsson, nota bene een teamgenoot bij JC Raceteknik. Ook de volgende heat verliep niet geheel probleemloos maar daarna wist onze landgenoot toch weer zijn halve finale te winnen. Dat opende perspectieven voor de later finale, maar daar diende hij na vier ronden op te geven met een probleem aan de benzinepomp, een vijfde plaats werd dan een magere troost. Al bij al mag De Ridder terugblikken op een wel er geslaagd debuutjaar in rallycross waarbij de Belg een aantal keer dicht bij winst was, goed voor een derde stek in de eindstand, en dat laat het beste vermoeden voor een vervolg in 2018.
Rallycross gaat nu een lange winterpauze in vooraleer de WK-actie opnieuw volop losbarst tijdens de seizoensopener in Barcelona half april van volgend jaar. Ondertussen is het uitkijken naar het moment dat teams en rijders hun plannen bekendmaken. Peugeot en Loeb bevestigden eerder al hun deelname in 2018, en ook Volkswagen (PSRX) is er opnieuw bij. Voor Hoonigan-Ford, met Ken Block en Andreas Bakkerud, was Zuid-Afrika een afscheidsrace en bij EKS-Audi is nog niets zeker. Guerlain Chicherit kondigde reeds vroeger dit jaar aan via Prodrive in 2018 twee Renault Mégane in te zetten. Afwachten wie als volgende aan zet is.
(foto’s Johnny Loix)