[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Afgelopen weekend stond de 8ste en laatste wedstrijd van de SRX-cup op het programma. Dat gebeurde op een wel erg originele manier met een combinatie van endurance en rallycross op het circuit Jules Tacheny te Mettet.
In de voormiddag stonden er vrije trainingen op het programma waarna door middel van een kwalificatiesessie de startvolgorde werd bepaald voor de eigenlijke race van twee uur. Gedurende die twee uur dienden er verplicht vijf pitstops van vijf minuten te worden ingelast en tevens moesten de rijders met de Ssangyong Actyon Sports liefst twaalf maal de jokersectie voor hun rekening nemen. Dat jokeren is reeds ettelijke jaren ingeburgerd in rallycross. De wedstrijd telde voor geen enkel klassement en verliep in een erg ontspannen sfeer waarbij rijders uit diverse autosporttakken in actie kwamen, verdeeld over de 11 wagens die klaar stonden. Zo zagen we onder meer Sam Dejonghe en Bejnamin Lessennes (TCR Benelux), Bert en Stienes Longin (Nascar), Chris Van Woensel (rally) en Danny De Beuckelaer en Steve Volders (beide rallycross) aan het werk. Bij de co-piloten die telkens meereden zagen we ook ex-voetballer en Rode Duivel Enzo Scifo.
De winst was uiteindelijk erg verrassend voor de wagen van Sudpresse met Stéphane Lemeret en Thierry Wilmotte aan het stuur. Zij bleven de Ladbrokes-wagen van Jerome Farinaux, Marin Lucas en Jeremy Peclers voor. Lessennes/Dejonghe finishten als derde. Drie wagens haalden het einde niet, waaronder de Ssangyong die onder meer door Steve Volders werd bestuurd, die maakte een koprol. Guillaume De Ridder eindigde met zijn team net naast het podium en vertrekt morgen, dinsdag, voor de laatste opdracht in RX2 van dit jaar naar Zuid-Afrika. Daar maakt RX2 onderdeel uit van de laatste manche van het WK Rallycross.
Tussendoor was er een demo-rit met de nieuwe instapklasse in rallycross, Kart Cross, waar niemand minder dan Thierry Neuville enkele rondjes mee afwerkte. In de voormiddag mochten tussen de trainingen van Ssangyong door rallycrossrijders hun wagens testen. Tijdens de vorige 7 wedstrijden maakte de SRX-cup telkens deel uit van de reguliere rallycross-wedstrijden tellende voor het BK en het WK (in mei). Maar de formule met Endurance zou in 2018 vaker kunnen voorkomen gaf men bij Ssangyong mee, en daarmee is ook de vraag of de SRX-cup volgend jaar verder doet positief beantwoord.
[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.72″ show_title_and_caption=”off” show_pagination=”on” gallery_ids=”10554,10560,10556,10557,10559,10561,10562,10563,10564,10555,10565,10566,10567,10568,10569,10558,10570,10578,10571,10572,10573,10574,10575,10576,10577″ fullwidth=”off” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]