Charles Leclerc (Ferrari) was in de laatste ochtendsessie van de F1-testdagen de snelste. Met een tijd van 1:31.024 was hij vier tienden sneller dan George Russell (Mercedes). Net zoals de voorbije twee dagen haalde Aston Martin de top drie. McLaren beleeft een niet al te beste wintertest, opnieuw zorgde een bandenvleugel voor problemen.
(Foto: © Ferrari – Tekst: Jarne De Scheemaecker)
Twee rode vlaggen kenmerkten de ochtendsessie. De eerste kwam er al na enkele minuten, een sensorstrip was van de Red Bull losgekomen en lag op het circuit. Lang duurde het oponthoud niet, het brokstuk werd opgeruimd en de sessie kon hervatten. De Alfa Romeo-bolide van Valtteri Bottas was verantwoordelijk voor de tweede onderbreking. De versnellingsbak gaf er de brui aanen de wagen moest weggetakeld worden. Het betekende het einde van de sessie voor de Fin en het Italiaanse team.
Ook bij McLaren waren er problemen, opnieuw was het een van de bandenvleugels die voor moeilijkheden zorgde. De aluminiumtape werd ook deze keer bovengehaald. Door de reparatiewerken verloor McLaren opnieuw testtijd en werkte Oscar Piastri (McLaren) slechts 44 ronden af, het minste van alle deelnemers. CEO Zak Brown gaf eerder al toe dat de wagen niet aan de doelstellingen voldoet, maar voor de bandenvleugels zou er wel een oplossing komen.
George Russell (Mercedes) was in de eerste helft van de ochtendsessie de snelste, maar moest halfverwege Charles Leclerc (Ferrari) voorlaten. Met een 1:31.024 en vier tienden voorsprong stond de Monegask aan de top van de tabellen. Felipe Drugovich (Aston Martin) eindigde in de top drie en doet het zo even goed als zijn ploegmaat Fernando Alonso, de Spanjaard haalde de voorbije dagen ook telkens de top drie.
Eindstand ochtendsessie zaterdag:
- Leclerc (Ferrari): 1:31.024, 67 ronden
- Russell (Mercedes): 1:31.442, 83 ronden
- Drugovich (Aston Martin): 1:32.075, 77 ronden
- Pérez (Red Bull): 1:32.459, 69 ronden
- Gasly (Alpine): 1:32.762, 56 ronden
- Albon (Williams): 1:32.793, 53 ronden
- Hülkenberg: 1:33.329, 77 ronden
- Piastri (McLaren): 1:33.655, 44 ronden
- Bottas (Alfa Romeo): 1:36.854, 72 ronden
- de Vries (AlphaTauri): 1:38.244, 87 ronden