Home > Electric > FE Monaco: stemmen na de race

FE Monaco: stemmen na de race

Na de overwinning van Stoffel Vandoorne in Monaco spraken wij hem over zijn overwinning en het afgelopen weekend. Ook de overige top vier, Mitch Evans (Jaguar), Jean-Éric Vergne (DS Techeetah) en Robin Frijns (Envision), deelden hun gevoel over de race met ons.

Stoffel Vandoorne – Mercedes

“Het is al een heel goed seizoen geweest tot nu toe. We zijn heel constant in de kwalificaties, maar jammer genoeg had ik deze nog niet weten te verzilveren. Deze bezorgde mij geen stress omdat ik weet dat consistentie belangrijker is in dit kampioenschap dan eens één race winnen. Niettegenstaande, was de target dit weekend om toch ook die eerste overwinning van het seizoen binnen te halen. Dat ik dit dan ook hier in Monaco kon winnen voelt fantastisch. Ik won hier al eens in 2015 met de GP2, maar nu kan ik dus ook een FE-overwinning in Monaco op mijn naam schrijven. Het feit dat ik afgelopen nacht in mijn eigen bed kon slapen en voor de allereerste keer ook de fans mij kon horen toejuichen, maken het dan ook extra speciaal. Daarnaast zat het vertrouwen in de wagen gewoon goed en dat werd dan ook duidelijk toen ik als vierde kon kwalificeren. Bij het begin van de race werd mij al meteen duidelijk dat ik het op de lange termijn moest spelen. Ik liet de drie rijders voor mij wat vechten onder elkaar en wist zo energie te sparen. Deze extra energie kon ik dan gebruiken om aan de leiding te komen en deze plaats ook te behouden”, aldus Stoffel. Ook over de double-header in Berlijn binnen twee weken is de Mercedes-rijder enthousiast: “Ik kijk alvast vooruit naar de volgende race. Historisch gezien doen we het hier als team goed. Ik heb hier mijn eerste FE-overwinning binnengehaald en hoop er zeker nog eens te winnen. Al mogen we een nieuwe overwinning zeker nog niet als binnen beschouwen. Het atypische asfalt van de oude luchthaven zorgt ervoor dat het moeilijk is om de wagen in een optimale toestand te houden“.

Mitch Evans – Jaguar

“Ik zou geen echte rijder zijn, als ik niet zou zeggen dat ik teleurgesteld was met de tweede plaats. De punten zijn welkom, maar het had een overwinning moeten en kunnen zijn. Bij de start van de race had ik veel vertrouwen in de wagen en onze strategie. Het was dan ook een verrassing voor ons dat we minder energie hadden dan het veld rondom mij. Hierdoor moesten we onze aanpak aanpassen en zoveel mogelijk energie proberen recupereren al we nog een kans wouden maken op een podiumplek. Je zal het altijd zien in het kampioenschap. Alles zal goed lopen, maar uiteindelijk blijkt je energiemanagement niet goed te zitten en dat kost je de race. We moeten nu als team analyseren waar het verkeerd is gelopen en onze lessen trekken voor de toekomst“, aldus de Nieuw-Zeelander.

Mitch Evans – Jaguar TCS Racing

Jean-Éric Vergne – DS Techeetah

Vergne: “Ik ben tevreden met de race van vandaag. De wagen voelde goed aan en onze energiemanagement zat ook goed. Ik had alleen heel veel pech met de ‘Full Course Yellow’ net na het nemen van mijn tweede attack mode. Hierdoor had ik enkele plaatsen opgegeven om dan de extra energieboost niet te kunnen gebruiken. Ik ben niet zeker of ik zonder dit akkefietje had kunnen winnen, maar ik had het Mitch en Stoffel alvast nog moeilijker kunnen maken. We hebben alvast bewezen dat onze wegen consistent is en dat we goed bezig zijn op zo goed als elke baan. Nu moeten we blijven doorzetten want het is al te lang geleden dat we nog gewonnen hebben. Het nieuwe kwalificatieformat speelt alvast in ons voordeel. De beste rijders en teams zitten nu vooraan het veld waar we een eerlijk en proper gevecht hebben. Vroeger had ik quasi elke race wel veel schade wagen, maar dit seizoen is dat helemaal anders”.

Robin Frijns – Envision

“Ik heb gemengde gevoelens bij mijn vierde plek van vandaag. Natuurlijk doe je mee om te winnen en wil je niet als vierde eindigen, net buiten het podium. De kwalificatie vanop de zevende plaats, ondanks de kale plek op mijn banden, was welkom. De race verliep in het begin ook best rustig. Daar ik vastzat achter een ’treintje’ kon ik veel energie sparen en voelde ik me sterk. Ik had dan ook meer energie over dan de rijders voor me. Echter verloor ik elk voordeel tijdens een gevecht met André (André Lotterer – Porsche, nvdr.) Door zijn agressieve verdediging werd ik de muur ingeduwd waardoor ik schade had aan mijn ophanging. Daarna was het een kwestie van overleven en gebruik maken van de fouten van mijn voorliggers. Ik kan dus tevreden zijn met mijn vierde plaats, maar hoop in Berlijn nu toch eindelijk eens op het podium te kunnen staan”, uit de mond van een teleurgestelde Robin Frijns.

You may also like
Formula E Kaapstad: da Costa wint spannende afvalrace
Formula E Kaapstad: Sacha Fenestraz op Pole
Formula E Kaapstad: alles wat u moet weten
Formula E Hyderabad: Jean-Eric Vergne wint in India