Home > #Hoofdnieuws > Een 100% vrouwelijk team in de 24 uur van Le Mans 2023?

Een 100% vrouwelijk team in de 24 uur van Le Mans 2023?

Luna de Wilde schreef in het kader van haar studies communicatie voor het val Nederlands een artikel om een team uit te bouwen waarin enkel vrouwen actief zijn. Dit artikel is gebaseerd op een idee en niet op een project dat wordt gelanceerd. In dit artikel wordt gewezen op de moeilijkheden die zich voordoen bij het opstarten van een raceteam, maar ook op de mogelijkheden.

Foto: SRO

Luna de Wilde geeft zelf tekst en uitleg bij haar initiatief: “Ja, motorsport is een overwegend mannelijke wereld. Maar waarom zou 2023 niet het jaar van de vrouwen zijn? Het jaar van een gloednieuw 100% vrouwenteam dat zou deelnemen aan de 24 uur van Le Mans? Er is er al een, Girls Only, die twee keer heeft deelgenomen aan de 24 uur van de Nürburgring. Maar wie en wat hebben we nodig om dit nieuwe team te creëren? Welke moeilijkheden of gelegenheden kunnen we tegenkomen? We hebben in onze zoektocht naar antwoorden Nicole Willems, de teammanager, ontmoet maar ook Carrie Schreiner, een Girls Only rijder.”

Natuurlijk zijn er vrouwen op verschillende niveaus in de motorsport. Er zijn rijders, ingenieurs, monteurs, teammanagers, PR, journalisten… maar ze zijn overal verspreid. Het enige team dat eraan gedacht heeft een aantal van hen samen te brengen is Girls Only. Dit voornamelijk Duitse team rijdt in verschillende categorieën. Wat als we een GT, geprepareerd door een team zonder testosteron, zouden laten deelnemen aan de 100ste van de 24 uur van Le Mans?

2023 wordt de 91ste editie van de 24 uur van Le Mans, maar belangrijker nog: het is de 100ste verjaardag van de eerste editie. Voor de gelegenheid dachten we dat we ons zouden laten ondersteunen door het Engelse team McLaren. Bij zijn eerste deelname in 1995 heeft het Britse merk de GT1-categorie gewonnen na meer dan 17 uur racen in de regen met zijn McLaren F1 GT1. Het merk van Zak Brown, momenteel 3de in het constructeurskampioenschap van de Formule 1, denkt aan een terugkeer naar Le Mans in GTE Pro, maar analyseert ook de piste HyperCar. Een terugkeer naar Le Mans met een 100% vrouwenteam zou een goede publiciteitsstunt en een goed idee kunnen zijn, toch?

Naast de baas, de teammanager en de rijders, zal dit raceteam bestaan uit: een team van monteurs en ingenieurs. In dit team vinden we 13 mensen die essentieel zijn om de McLaren GT “Wo(Man’s) Power” op het circuit van de Sarthe te kunnen laten rijden.  Maar wat zijn deze rollen precies?

RACE ENGINEER

De race engineer is er om de beste race strategie te vinden en de beste set-up te kiezen. Ze werkt vaak samen met de data engineer.

DATA ENGINEER

Deze ingenieur verzamelt alle rij- en werkgegevens van de auto om ze te analyseren en samen met de race-ingenieur de beste racestrategie en afstelling te vinden.

CAR CHIEF

Zij is niet alleen zelf monteur aan de auto, maar geeft ook leiding aan haar crew van monteurs. Zij wordt gezien als orkestleider. Zij is de schakel tussen de ingenieurs en de monteurs. Zij ontvangt prestatieverzoeken van de ingenieurs, stuurt de monteurs aan en organiseert het werk.

2 GUNNER

De twee vrouwen die “gunner” worden genoemd, monteren de banden tijdens de bandenwissel. Een “gunner” is een mecanicien die het pistool hanteert om de wielen te verwisselen. Het is belangrijk te weten dat het aantal mensen per band van kampioenschap tot kampioenschap verschilt. In het World Endurance Championship, WEC, zijn 2 gunners en 2 wielmonteurs toegestaan in de werkstrook tijdens de bandenwissel. Dus een gunner werkt duidelijk samen met een wielmonteur. Ter vergelijking, in de F1 zijn er 3 monteurs per band, 2 wielmonteurs en 1 wielgunner dat zijn 12 monteurs alleen voor de banden.

2 WHEEL FITTER

Elke wheel fitter zorgt voor twee banden, een voor en een achter, vergezeld van een “gunner” die de band, die door de wheel fitter r is aangebracht.

1 BRANDSTOFVROUW – FUEL WOMAN

Dit is de persoon die de brandstoftank zal vullen tijdens de pitstops.

Ze krijgt een bepaalde hoeveelheid om in de auto te doen voor elke sessie en controleert wat er nog in de tank zit na de sessie.

1 UITLUCHTER – Brandweervrouw

Wanneer u met benzine omgaat, moet u altijd een brandblusser in de buurt hebben. Dit is wat de vrouw genaamd “blusser” zal doen.

1 “DEAD WOMAN”

De dode vrouw is levend en wel. Bij het tanken moet zij de brandstofkraan openen, zodat de tankmevrouw weer brandstof in de auto kan gooien.

1 AUTOCONTROLLER

De autocontroller is de monteur die voor de lollypop zorgt. Zij staat op de plaats waar de auto moet stoppen voor een banden- of driver-change en zegt wanneer de rijder weer kan starten. Ze controleert of geen enkele auto tegelijk start om contact in de pitlane te vermijden.

2 BANDENTECHNICI

Dit zijn de twee vrouwen die de banden brengen die nodig zijn voor de verandering. Zij zorgen ook voor het wassen ervan, controleren de druk, zetten de juiste druk, enz.

Naast al deze vrouwen die tijdens de race actief zijn, zijn er ook de vrouwen achter de schermen, zoals de trucky, de persoon die de vrachtwagen bestuurt die de auto en al het materiaal vervoert. Er is de cateraar, die eten klaarmaakt voor het hele team en ervoor zorgt dat er altijd iets te eten is. Dit is des te noodzakelijker tijdens een 24-uurs race. De piloten, monteurs, technici en het personeel moeten allemaal eten en drinken krijgen. Tenslotte moeten de prestaties van het team worden doorgegeven aan de media en de fans. Dat is waarom er een PR nodig is.

Het opstarten van een nieuw team vergt ook een groot budget en brengt moeilijkheden met zich mee. Wij hebben Nicole Willems, eigenares van het Girls Only-team, ontmoet om meer te weten te komen over de moeilijkheden die zij heeft ondervonden, maar ook over de opportuniteiten. Hier is haar getuigenis.

NICOLE WILLEMS

Girls Only is het eerste team dat volledig uit vrouwen bestaat en op internationaal niveau rijdt. Gecreëerd in de winter van 2018 door Nicole Willems, heeft het al deelgenomen aan verschillende grote races zoals de VW Golf GT1 TCR, VLN… en twee keer aan de mythische 24 uur van de Nürburgring.

“Werken in een vrouwenteam is uniek in de racerij. Ik denk dat het een andere manier en soort van werken is. We hebben een andere kijk op details, onze manier van samenwerken is efficiënt en we hebben een speciaal soort ambiance“, zegt Nicole.

Het vinden ervaren vrouwelijke monteurs met een passie voor autosport was de grootste uitdaging voor de bedenker van het “Girls Only”-project en haar team.  “We hebben veel aanvragen gehad om in het team te werken, vooral in de organisatie van het team, maar voor de monteurs was het soms moeilijk, vooral in het begin.” Een nieuw team moet van elkaar kunnen leren. Om dit te doen, organiseert Girls Only nog een aantal teambuildings. De volgende vindt plaats gedurende de maand mei.

Bovendien zijn de meeste ingenieurs en monteurs bij Girls Only nieuwkomers of nog studenten. Slechts weinigen van hen hebben veel ervaring in de motorsport. De monteurs oefenen regelmatig met het vervangen van remmen, bandenwissel en pitstops. Soms, gebeuren er onverwachte dingen waar ze niet altijd op voorbereid zijn. Het evenement dient als een ervaring voor de volgende keer. Dit was het geval tijdens hun eerste deelname aan de 24 uur van de Ring. De motor ging kapot en de monteurs moesten van de ene op de andere dag de hele motor vervangen. Uiteindelijk zijn ze erin geslaagd!

In tegenstelling tot wat men zou kunnen denken, zal een vrouwenteam niet gemakkelijker sponsors vinden dan een ander team. De gezondheidscrisis heeft de budgetten van alle teams onder druk gezet. Het team probeerde tevergeefs hulp te krijgen van de FIA, Fédération Internationale de l’Automobile. Helaas doet ook de Duitse bond niets.

CARRIE SCHREINER

Carrie Schreiner zal in juni met Girls Only deelnemen aan de 24 uur van de Nürburgring voor de derde keer. Ze rijdt ook in de Italiaanse GT met AF Corse. Z

In 2019 nam het team contact met haar op bij de lancering van het project en Carrie nam deze nieuwe uitdaging onmiddellijk aan. “Het is de eerste keer dat zo’n project wordt gelanceerd, het eerste 100% vrouwelijke team en ik wilde meteen aan dit nieuwe avontuur beginnen,” roept Carrie uit.

Bovendien, zou je denken dat er wat spanning zou zijn tussen de meiden van het team. Volgens Carrie zijn er natuurlijk van tijd tot tijd kleine spanningen, maar die zijn er overal. Ze heeft nooit meer spanning ervaren bij Girls Only dan bij Konrad Motorsport of enig ander team waarvoor ze heeft gereden. Precies, wat leuker is in een vrouwenteam is dat “we ’s avonds een drankje kunnen drinken met de meiden, met dezelfde interesses, het is geweldig! “.

Er zijn weinig vrouwen in de wereld van de motorsport, dat is algemeen bekend. Hoe heeft de paddock gereageerd op de aankondiging van het eerste 100% vrouwelijke team en vooral op jouw deelname? “Natuurlijk zijn er altijd mensen die ons uitlachen omdat we “meisjes” zijn in de autosport… Maar over het algemeen heb ik alleen maar positieve reacties gekregen! “. De ontwerper van het project deelt deze mening: “95% van de reacties waren positief. Natuurlijk geloofden sommige mensen niet in onze capaciteiten, maar nadat we onze motor moesten vervangen tijdens de 24 uur van de Ring in 2019, waren ze stil” (lacht).

Een gloednieuw vrouwenteam kan te kampen krijgen met een gebrek aan ervaring, vooral als de staf nog maar net begonnen is. Dit gebrek aan ervaring met een 24-uursrace, zou het moeilijkste voor het team zijn, vooral als het hele team voor het eerst meedoet. Maar buiten dat, volgens Carrie, “vrouwen zijn ordelijker” (lacht).

Misschien zien we op een dag twee 100% vrouwenteams in de 24 uur van Le Mans, maar het Girls Only team gaat niet overhaast te werk. “We zijn vooral op zoek naar partners om ons LMP3-project in 2022 af te ronden”. Inderdaad, na hun derde deelname aan de 24h van Nürburgring, die begin juni zou moeten plaatsvinden, zal Girls Only zich concentreren op hun geplande LMP3-programma. In 2022 zou het team willen deelnemen aan de Michelin Le Mans Cup en aan Road to Le Mans. Maar “er is altijd die financiële zorg”, onderstreept Nicole.

“Het is niet gemakkelijk, het hangt ervan af hoe je het project verkoopt. Iedereen zit met hetzelfde probleem”, zegt Carrie.

Zoals Nicole en Carrie al aangaven, moet een team altijd sponsors vinden. Die sponsors kunnen de vrouwen helpen met materiaal, gereedschap, autodecoratie, catering, enz. Er zijn veel manieren om te helpen. Bijvoorbeeld, ondersteund door het bandenmerk “Giti” krijgen de teamleden van Girls Only de bijnaam “Giti’s Angels”. Het toekomstige 100% vrouwelijke team op Le Mans zou een algemene sponsor moeten vinden zoals Giti’s. In ruil daarvoor zal de Community Manager de sponsors moeten promoten door middel van bijvoorbeeld social media posts of video content. Ze zal absoluut een gemeenschap moeten creëren en interactie moeten hebben met de fans door middel van korte interviews, binnen het team, “behind the scenes”, enz. Geef het team zichtbaarheid en vergroot zijn bekendheid op sociale netwerken om potentiële nieuwe sponsors te werven.

Tenslotte wil de FIA de autosport op alle gebieden meer inclusief maken. Zij heeft het initiatief “FIA GIRLS ON TRACK” gelanceerd dat, vóór de pandemie, over de hele wereld talrijke evenementen zou organiseren. Uiteindelijk zijn ze via Zoom verlopen. Talrijke conferenties onder leiding van beroepsmensen uit de motorsport werden gratis aangeboden aan alle meisjes die belangstelling hebben voor de motorsport. Of het nu gaat om conferenties over de baan van PR, de baan van ingenieur, de baan van community manager, enz. Een van de dingen die zij deden was de lancering van het Girls On Track – Rising Star programma, dat de Nederlandse piloot Maya Weug in staat stelde een jaar lang deel te nemen aan de Ferrari Driver Academy en in de Italiaanse Formule 4 te rijden. Onlangs heeft de Commissie Vrouwen in de Motorsport van de FIA zich aangesloten bij het “Iron Dames”-project. Daarom blijft de FIA-initiatieven nemen om zoveel mogelijk meisjes in de motorsport te krijgen. Dus, moeten we het erop wagen en het idee aan de FIA voorleggen?

Luna de Wilde