Home > Electric > FE Monaco: stemmen na de race

FE Monaco: stemmen na de race

Het was een drukke dag in het mondaine Monaco, met een spannende race als afsluit. Aan de top van het veld werd er druk gewisseld van plaats wat voor de nodige animo zorgde. António Félix da Costa ging uiteindelijk met de overwinning lopen en kon zo heel wat punten scoren voor DS Techeetah. Jammer genoeg kende niet iedereen een even goede afloop van de race. Autosportwereld sprak na alle actie nog met enkele rijders.

Foto’s © Jens Mommens

António Félix da Costa (DS Techeetah): “Ik ben heel blij dat ik deze toch wel speciale editie gewonnen heb. De afgelopen races waren voor ons wat minder, maar met de aanpassingen aan de wagen zit het gevoel een stuk beter. Winnen is dit jaar ook heel moeilijk in de Formula E doordat we allemaal zo goed zijn geworden in onze job. Er zijn zeker ook zaken die in mijn voordeel gespeeld hebben, zoals het gevecht tussen Vergne en Evans.”

Robin Frijns (Envision Virgin): “Ik heb mij goed geamuseerd deze race. De volledige lay-out van het circuit is veel leuker dan de korte versie waarom we vroeger reden. Al bij al ben ik ook tevreden met mijn tweede plaats. We hebben moeilijke races gehad in Rome en Valencia, maar dit weekend ging alles vlot. Ik had een goeie wagen en voelde mij hierdoor zelfzeker. Ik hoop nu dat we deze pace kunnen meenemen naar de volgende races om ook daar zoveel mogelijk punten te scoren. Het is nog af te wachten hoe de volgende race in Mexico zal verlopen. Ofwel zullen mijn resultaten daar heel goed zijn, ofwel juist heel slecht. Ik mag alvast de baan vegen daar in groep één. Als ik dan al ergens binnen de top tien mag starten, zal ik al heel tevreden zijn.”

Mitch Evans (Jaguar): “Het is jammer dat ik niet hoger ben geëindigd, maar ik heb mijn derde plaats alleen maar aan mezelf te danken. Ik heb te veel energie verspeeld bij het inhalen van Robin en Antonio en hoopte gewoon dat ik mijn positie zou kunnen behouden. Uiteindelijk besefte ik, dat ik deze ging moeten afgeven want da Costa was gewoon te sterk. Op het einde van de race ben ik dan nog van mijn gaspedaal moeten gaan om geen extra straf te krijgen. De derde plaats is dus verdiend.”

Stoffel Vandoorne (Mercedes): “Het was een moeilijke dag voor ons. Het begon al bij de kwalificaties. We hadden als team de trackevolutie wat onderschat. Hierdoor hebben we tijdens groep één te weinig risico genomen. Ook tijdens de race zat het niet mee. Door het ongeval van Sims tijdens de openingsronde, moest ik wachten tot de wagens rondom mij door konden rijden. Zo kwam ik dan achteraan het veld terecht. Onze pace was best oke en ik wist mij terug wat op te werken tot de zeventiende plek. Onder de safety car kon ik ook het gat dichtrijden tussen mij en mijn voorganger. Net nadat we terug konden racen, tikte ik zachtjes op de rem, maar door een nog onbekende fout maakte ik een noodstop en begon ik te spinnen. Ik kwam hierbij in contact met Wehrlein, die toen net voor mij reed en moest daarna terug de garage in omdat de schade te groot was.”

Nyck de Vries (Mercedes): “Ik kijk met gemengde gevoelens terug op dit weekend. Eerst had ik tijdens de kwalificatieronde dat ene jammerlijke voorval. Bij het ingaan van de chicane stuurde ik in, waardoor mijn andere hand daar ergens ging en zo drukte op het knopje om de modus van de wagen te veranderen. Hierdoor reed ik de rest van mijn snelle ronde op 200 kWh in plaats van 250 kWh. Sommige andere teams hebben hier blijkbaar al een veiligheidsmechanisme voor ingebouwd, maar wij hadden hier gewoon nog niet aan gedacht. Daarna zat het ook in de race niet mee. De wagen viel plotseling uit, waarna ik deze moest herstarten. Om geen risico’s meer te nemen, besloot het team dat het beter was om de race te staken.”

You may also like
In een notendop: HR-nieuws uit de autosport
Formula E Kaapstad: da Costa wint spannende afvalrace
Formula E Kaapstad: Sacha Fenestraz op Pole
Formula E Kaapstad: alles wat u moet weten