Home > #Hoofdnieuws > Guillaume De Ridder met ambitie in RX2e

Guillaume De Ridder met ambitie in RX2e

Onze landgenoot Guillaume De Ridder kondigde vandaag aan voor de titel te gaan in RX2e om zo de eerste FIA kampioen te worden in een volledig elektrische rallycross klasse.

(Foto’s © 2021 MPA Creative)

De Ridder maakte in 2017 de overstap naar rallycross en oogstte meteen internationaal lof door met de top te wedijveren in RX2 International Series in 2017 en 2018. In 2017 werd hij derde en in 2018 werd De Ridder vice-kampioen. Onderweg veroverde hij ook de titel in RallyX Nordic in diezelfde categorie.

In 2019 werd dan de overstap gemaakt naar het wereldkampioenschap rallycross waar hij met een nukkige Clio toch enkele malen toptijden liet noteren en tevens tweemaal een halve finale behaalde.
In 2020 stond De Ridder aan de zijlijn en zagen we hem éénmaal aan het werk in het Deense Nysum. Daar werd via een double-header gestreden voor de titel in de RX2 International Series 2020. De Ridder schitterde toen op zaterdag door meteen te winnen, maar kwam een dag later net tekort om de titel te veroveren.

De Ridder over zijn keuze voor een volledige campagne in RX2e:
Ik ben enorm enthousiast om mijn deelname in RX2e te bevestigen. Als ingenieur van beroep heeft nieuwe technologie me altijd gefascineerd en het lijdt geen twijfel dat elektrisch de toekomst is voor rallycross en motorsport in het algemeen. Ik volg de ontwikkeling van de overgang van de discipline naar elektrische aandrijving de afgelopen jaren, en ik ben enorm trots dat ik nu vanaf het begin officieel betrokken ben bij het allereerste FIA ​​elektrische rallycrosskampioenschap.”

De Belg testte de wagen eerder dit jaar in Spanje en vervolgt zijn relaas:
Toen ik de auto in februari in Spanje testte, was ik meteen onder de indruk. Ik voelde me heel snel op mijn gemak en het was allemaal heel natuurlijk. Hij rijdt net als een auto met verbrandingsmotor, alleen met extra vermogen en koppel, en door zijn uitstekende stabiliteit en balans kun je heel gemakkelijk aanvallen, wat elke bestuurder wil: tot het uiterste kunnen gaan. Sindsdien werk ik dag en nacht om het budget te vinden dat ik nodig heb om te concurreren.

QEV en OMSE hebben echt fantastisch werk geleverd met deze auto, en ik ben dol op alle door de bestuurder instelbare parameters die het verschil zullen maken tussen winnen en verliezen. Het vergt natuurlijk een kleine aanpassing in rijstijl, maar met het elektrisch rijden van het WK in 2022 zal dat sowieso nodig zijn.

“Ik wil er zeker van zijn dat ik zo goed mogelijk klaar ben om te proberen terug te keren naar het hoogste niveau wanneer de fabrikanten hopelijk terugkeren. Als ik dit jaar meer ervaring kan opdoen met de allernieuwste elektrische technologie om de leercurve te verminderen, is dat voor mij een goed idee. “De relatie met OMSE en QEV is ook erg belangrijk. Ik ken Andreas Eriksson
(CEO bij OMSE, nvdr) sinds ik vier jaar geleden begon in de rallycross en hij is een groot voorstander van mijn carrière geweest, en QEV heeft een vergelijkbare baanbrekende aanpak, een eersteklas staat van dienst en een diepgeworteld passie voor motorsport. Ze zijn vastbesloten om hier iets heel speciaals te creëren. We delen een gemeenschappelijke visie en werken heel erg in dezelfde richting, en dat gaf me het vertrouwen om me aan te melden bij RX2e.

Voor mij draait het allemaal om het grotere plaatje. In het huidige klimaat willen merken geassocieerd worden met iets dat ethisch en ecologisch verantwoord is, maar ook met een hoog publiek profiel. Op dit moment is RX2e de enige grote rallycross-serie die al die vakjes aankruist en ik ben verheugd deze kans aan te bieden aan gelijkgestemde huidige en toekomstige partners. Ik kijk er naar uit om deze opwindende hogesnelheidsreis met hen te delen, en uiteindelijk heb ik maar één doel: ik wil de eerste FIA ​​elektrische rallycross-kampioen worden.


Voor De Ridder begint dit nieuwe avontuur normaal in het Noorse Hell tijdens het weekend van 12 en 13 juni, als Covid het toelaat. De volgende wedstrijd staat begin juli gepland in het Zweedse Holjes. Eindigen doet het kampioenschap in ons land, waar op het circuit van Spa Francorchamps de finale wordt verreden tijdens het weekend van 9 en 10 oktober.

You may also like
GSeries 2023: De Ridder kampioen, Vranckx derde
GSeries 2023: drie op een rij voor De Ridder, Vranckx op het podium
GSeries 2023: Vranckx en De Ridder domineren opnieuw
GSeries 2023: De Ridder en Vranckx op het podium