Home > #Hoofdnieuws > Stoffel Vandoorne: “Blij om met LMP2 in Spa te kunnen racen”

Stoffel Vandoorne: “Blij om met LMP2 in Spa te kunnen racen”

Herinnert u zich nog zijn debuut in het FIA WEC in 2019? Stoffel Vandoorne reed in Spa een dijk van een race met SMP alvorens in Le Mans op het podium te eindigen. Sindsdien reed onze landgenoot niet meer in de Ardennen en de terugkeer eerder deze week, met Jota Sport, verliep niet van een leien dakje. Autosportwereld.be sprak met de West-Vlaming.

Foto: © Jota Sport en Jens Mommens

Mijn teamgenoot Sean Gelael is er op de Raidillon maandag stevig afgegaan en het team heeft de auto weer moeten opbouwen, met alle gevolgen van dien”, legt Vandoorne aan Autosportwereld.be uit net voor de eerste vrije sessie van het FIA WEC op donderdag. “Het hele chassis is nieuw, wat maakt dat je de wagen weer moet afstellen, dat er kleine problemen bovenkomen en dat op een moment dat je eigenlijk dient te testen met de nieuwe configuratie voor de LMP2-wagens. We rijden met een low downforce aerodynamica en dat maakt dat de auto moeilijker is. Bovendien slijten de banden vrij snel. Ik hoop dan ook dat ze ons niet nog eens extra gaan bestraffen.”

Een van de sleutelelementen in LMP2 is de samenstelling van de teams, met minstens één ‘silver’ rijder en dat is bij Jota de Indonesiër Sean Gelael. Hij is snel, maar af en toe onbesuisd en dat weet Vandoorne: “We proberen hem zeker rustiger te maken, hij moet de chrono’s van Tom (Blomqvist) en mij zeker niet evenaren. Ik herhaal dat heel de tijd en we moeten ervoor zorgen dat hij in de juiste mindset voor een lange race komt. Met die instelling hadden we in de Asian Le Mans Series eerder dit jaar, misschien wel viermaal kunnen winnen.”

Denken jullie al aan de titel in LMP2?

“Neen, we gaan eerst zien wat er hier gebeurt en de rest van het seizoen stap voor stap bekijken.”

Hoe groot is de overstap van Formula E naar LMP2 eigenlijk?

“Ik vind de overstap echt wel fijn, deze auto’s hebben een veel hogere bochtensnelheid, zeker als je kan racen op een circuit als Spa, wat tot mijn favoriete omlopen behoort.”

Maken jullie een kans op het podium?

“Er zal zeker nog werk zijn wat betreft de betrouwbaarheid voor Toyota, maar de auto is al heel snel zeker op de rechte lijn. Misschien hebben we een kans, maar daarvoor moet je eerst je eigen concurrenten in LMP2 verslaan.”