Het ging een beetje geruisloos voorbij, maar de voorbije weekends werd er opnieuw rallycross beoefend in de lage landen. Niet in ons land, maar net voorbij de grens werden in het Nederlandse Valkenswaard nabij Eindhoven twee opeenvolgende weekends clubwedstrijden georganiseerd.
Dat gebeurde op het Eurocircuit en uiteraard onder strikte voorwaarden wegens Covid-19. Zo was publiek niet toegelaten en werd het aantal deelnemers beperkt. Wie wilde rijden, moest overigens lid zijn van NRV, de Nederlandse Rallycrossvereniging. Daarnaast kon elk team slechts een beperkt aantal personen meenemen. Maar toch kon men spreken van twee geslaagde weekends. Alle klassen tegelijk laten optreden kon niet en zo werd er gekozen om het ene weekend open wagens (RST, Cross Kart, buggy’s) te laten rijden en het andere weekend gesloten wagens.
Die laatsten waren afgelopen weekend aan de beurt en naast de nationale klassen Supernationals, Super1600 en eventueel Supercars mochten ook de rijders die normaal VAS rijden aantreden op het Eurocircuit. Een mooi gebaar dat enthousiast werd onthaald. Om 16u moesten alle reeksen en finales gereden zijn en daarom reden alle nationale klassen door elkaar tijdens de heats, iets wat ook gebeurde voor de regionale klassen. De finales werden dan weer per klasse afgewerkt. Het werd een blij weerzien voor eenieder, want voor de meeste rijders dateert de laatste wedstrijd alweer van begin maart op het Duivelsbergcircuit.
We geven nog even mee dat in Supernationals plus de winst naar Steven Maris ging, in Supernationals min was dat Pim Garvelink en Tony Achten was de enige rijder met een Supercar. In de klassen VAS ging de winst naar Wouter Desender (klasse A), Thomas Weltjens (klasse B), Seppe Jacobs (klasse C) en Ruud Lavrijsen (klasse D).
Hoe zo’n wedstrijd werd beleefd kregen we te lezen van Super1600-rijder Davy Van Den Branden, winnaar in zijn klasse, zijn relaas:
“Eindelijke nog eens actie! Meer dan 6 maanden na onze laatste wedstrijd in Maasmechelen konden wij, VDB Motorsport, met onze Citroën DS3 S1600 aan de start komen van een wedstrijd. Uiteraard waren er enkele wijzigingen in deze corona tijden. De één al wat meer te begrijpen dan de andere………vooral de beperkingen van de gemeente over het aantal aanwezigen van 250 personen op zo’n groot circuit. Er waren helaas geen toeschouwers welkom en een strenge beperking van vier personen per team. Tijdens de reeksen reden alle klasse samen. Hierdoorwas er een mooie uitdaging om ons te meten met andere (snellere) deelnemers van de klassen Supernational – en + 2000 cc.
Op een natte baan werkte ik een perfecte tijdstraining af. Ik klokte de snelste tijd van alle deelnemers. Tijdens de eerste kwalificatie reeks behaalde ik een vierde tijd algemeen na de snelle Volvo’s van Maris en Bex en Teelen met een S1600. In de tweede reeks was er een kleine aanrijding met Bex, bij het uitkomen van de jokerlap, en verloor ik de achterbumper van de DS3. Toch behaalde ik de snelste tijd in de S1600 klasse en een schitterende tweede tijd algemeen na Maris ! In de derde reeks was ik wederom de snelste S1600 piloot en derde algemeen na de Supernational piloten Maris en Bex.
De finales werden wel per klasse afgewerkt. Ik stond ,dankzij twee snelste tijden in de S1600, op de pole voor Teelen en Tony Achten die als enige Supercar in onze klasse startte. Hij nam uiteraard de kopstart gevolgd door Teelen en mezelf. Teelen nam direct de jokerlap en ik kon na 1 ronde Achten inhalen. Na 3 ronden voluit te gaan en een perfecte jokerlap af te leggen won ik deze eerste clubwedstrijd op het Eurocircuit te Valkenswaard. Deze overwinning niet kunnen vieren met een uitgebreid team en supporters voelde toch wel onwennig. Het wedstrijdgevoel maakte echter veel goed. Eind oktober is er een volgende clubwedstrijd voorzien.”
(foto Johnny Loix)