Na een eerder dramatische race op Monza, ligt het F3 kampioenschap nog altijd in het bereik van liefst zeven rijders. En meerdere bestraffingen voor de rommelige race van verleden week zullen hun invloed hebben op de titelstrijd. Een leuke strijd wacht ons dus.
foto: ©fiaformula3.com
Ook al moeten we, cijfermatig althans, besluiten dat de titel een zaak zal worden van of Oscar Piastri (160 punten), uitkomend voor Prema racing, of van zijn teamgenoot Logan Sargeant (152 punten). Toch is daarmee nog niet alles gezegd! Er zijn ook nog Theo Pourchaire (ART, 136 punten), Liam Lawson Hitech, 127 punten) en David Beckmann (Trident, 123,5 punten).
Aan het volle pot tarief zijn er nog maximaal 48 punten te verdienen. De rekening gaat namelijk volgens een ander stramien in race 1 op zaterdag (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1) dan in race 2 op zondag (15, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1). Bovendien krijgt de rijder die de snelste ronde scoort 2 punten (indien hij in de top 10 eindigt, anders krijgt de rijder in de top 10 met de snelste ronde deze punten). En alles begint al op vrijdag, waar de poleman vier punten krijgt. Wie race 1 wint, en race 2 wint, en in beide races de snelste ronde krijgt toegewezen, en dan ook nog eens de pole position behaalde, die kan in principe 4+25+2+15+2= 48 punten scoren. Dat betekent dat in theorie iedereen tot en met Frederik Vesti (Prema), op de 7de plaats met 117,5 punten, nog een kans maakt om kampioen te worden. Maar, maar, maar…zoals steeds in dit soort scenario heeft de betrokken rijder dan niet het lot in eigen handen. We besparen u het traject van alle mogelijke voorvallen die kunnen leiden tot een titel voor Vesti, Beckmann of Lawson. Noteer gewoon dat het mogelijk is…onder bepaalde omstandigheden.
Met drie voor de titel?
De man met in theorie de beste papieren is Oscar Piastri. De Australiër won vorig seizoen de Formule Renault Eurocup en kan in zijn eerste jaar F3 al kampioen worden. Piastri is een vechter, niet zelden maakt hij zeer veel posities goed in een race. En dat zal hij nodig hebben, want na een akkefietje met Beckmann in Monza kijkt hij aan tegen een bestraffing van vijf gridplaatsen.
Logan Sargeant dan. Als Piastri al een “Senna” type is, dan is de Amerikaan uit Florida eerder een “Prost” type. Hij pakt zijn kansen, blijft doorgaans uit de gevarenzone en kan snelle rondes uit zijn mouw schudden op exact het goede moment. Ook Sargeant liep tegen een gridstraf van drie posities, voor een incident met…teamgenoot Vesti.
Theo Pourchaire is de derde hond in het spel. In principe heeft hij maar een zwakke kans op de titel. Maar in Monza leerden we in de vorige races dat de titelpretendenten elkaar wel eens in de wielen durven rijden. Als Piastri of Sargeant hun zenuwen niet in bedwang kunnen houden dan heeft deze jonge Franse rookie van amper 16 jaar oud nog zijn kansen te gaan!
Mugello is een snel circuit, waar de banden constant belast worden en de slipstream van belang zal zijn. Er zijn diverse zware remzones maar in vooral bocht 1, San Donato, wil je de remzone niet missen!