Home > F1 > F1: de teams en hun oorsprong (3)

F1: de teams en hun oorsprong (3)

AlphaTauri
Het is de nieuwe naam van Scuderia Toro Rosso. Een simpel verhaal dus van een ander kleurenschema en stickers wisselen op de wagens. Toro Rosso ging echter al verder terug en de geschiedenis van het team kan worden gevolgd tot het jaar 1985. In dat jaar keek een jonge Pierluigi Martini zich de ogen uit het hoofd op de Grand Prix weekends want de rijder verhuisde samen met het Minardi team vanuit de Formule 2 naar de koningsklasse. Giancarlo Minardi was nog één van die Italiaanse peetvaders die het raceteam “in de familie” hielden. Maar Minardi kwam nooit weg van de staart van het peloton en jaren van niet-kwalificaties en ellenlange lijsten aan opgaves eisten hun tol. Er kwamen andere heersers naast hem, herinner u ene Flavio Briatore, voordat in het nieuwe millenium Paul Stoddart, de luchtvaartmiljonair, een meerderheidsbelang in het team kocht. Stoddart zette het team te koop en in 2006, één jaar na de komst van grote broer Red Bull, kocht Dietrich Mateschitz het team en vestigde een Red Bull B-team met de Scuderia Toro Rosso, nu dus…AlphaTauri.

Alfa Romeo
Een naam die autosportgeschiedenis ademt. Maar het oorspronkelijke Alfa Romeo Corse, de raceafdeling van de Alfa Romeo fabriek, staat lichtjaren verwijderd van de reïncarnatie die men enkel jaren geleden uitvond.  Alfa Romeo heeft een lange geschiedenis die terug gaat tot de beginjaren van de autosport. In de jaren (negentienhonderd) dertig waren ze één van de weinige tegenstanders die Mercedes en Auto Union aankonden. Na de tweede wereldoorlog overheersten ze met hun “Alfetta” de formule racerij. Nino Farina werd de eerste F1 wereldkampioen ooit,  op Alfa Romeo 158. Juan-Manuel Fangio volgde in 1951. De nieuwe reglementen die op stapel stonden en het feit dat de F1 onder Formule 2 regels werd gereden, maakten dat Alfa Romeo zich in 1952 terugtrok uit de F1. Het zou heel lang duren voor Alfa Romeo zich weer zou bemoeien met de formuleracerij op hoog niveau. Tot 1979 om precies te zijn. Toen veranderden ze opnieuw van motorenleverancier tot constructeur en deelnemer aan F1 wedstrijden met Alfa Romeo Autodelta, hun race afdeling. De grote successen bleven uit en nadat ze in 1984 overgenomen werden door Euroracing met Benetton sponsorgeld, werd in 1985 de handdoek in de ring gegooid. De, laten we eerlijk zijn, weinig boeiende moderne F1 is echter koortsachtig op zoek naar  het “glorieuze” verleden.

In 2017 werd Alfa Romeo dan terug gebracht in de F1. Maar dit team is een heel ander beestje. Het is in wezen een “rebranding” van het Zwitserse Sauber team. Het (privé) raceteam van Peter Sauber, dat al vanaf de jaren zeventig actief was in de autosport, ging in 1993 in de F1, fungeerde zelfs even als BMW fabrieksteam (2006-2009) en ging daarna verder als privéteam nadat er een plaats op de F1 grid was vrijgekomen door het vertrek van Toyota. Sauber, met Ferrari, werd een nieuwe waarde op de F1 grid. Na heel wat interne strubbelingen werd dan in 2018 bekend gemaakt dat Sauber een “commerciële en technische partnership” aanging met Alfa Romeo. Het leidde tot het ontstaan van het Alfa Romeo Racing Team, dat dus een deel uitmaakt van de Sauber Group en waarvan de wagens worden aangedreven door een Ferrari motor. Zoals gezegd, het is een eind verwijderd van het Alfa Romeo fabrieksteam dat in de jaren vijftig van de vorige eeuw de glorie voor het merk verzamelde.

foto: ©f1