Home > F1 > F1: de teams en hun oorsprong (2)

F1: de teams en hun oorsprong (2)

Renault
Bij het Franse team vergt het een beetje werk om de lange, kronkelige geschiedenis aan elkaar te lijmen. Met het team dat in 1977 op Silverstone voor het eerst met een turbomotor verscheen, heeft het huidige team nog maar weinig te maken. De staatsgeleide “Régie Renault” ging met vele zeges, maar zonder ooit de felbegeerde wereldtitel te pakken, nog door tot 1985. De sleutel tot de terugkeer in de F1 vormde hun motor. Renault bleef motoren leveren en uiteindelijk kwam de terugkeer naar het hoogste niveau er in 2002, toen zij Benetton-Renault overnamen. Aan dat team zit dan eveneens een hele geschiedenis verweven want Benetton kwam eerst als sponsor in de F1 met Alfa Romeo Euroracing, voordat zij beslisten in 1985 het Toleman team, een Britse verdienstelijke subtopper, over te nemen. Een mix dus van Italiaans sponsorgeld, met als basis een Brits team dat nu onder Franse vlag voer en met de iconische Flavio Briatore uiteindelijk de wereldtitel haalde voor Renault met… een Spanjaard: Fernando Alonso. De internationale mix was vanaf dan altijd een kenmerk voor Renault dat door verschillende benamingen en sponsorbelangen waadde met o.a. Mild Seven Renault, ING Renault en Lotus-Renault voordat het vanaf 2016 opnieuw Renault F1 werd.

McLaren
De wijzigingen binnen dit team gebeurden voornamelijk intern. De link met stichter Bruce McLaren, die in 1964, zijn privéteam oprichtte, bleef behouden tot de jaren 70. Nieuw-Zeelander Bruce McLaren moest eerst tellen op materiaal geleverd door anderen, zoals het Lola chassis en de Serenissima motor, maar kwam vanaf Monaco 1966 met een eigen wagen. Na zijn dood in 1970 werd het team met de sponsoring van Marlboro een van de topteams op de grid. In 1980 fusioneerden ze met het F3 en F2 team van Ron Dennis, Project 4. De wagens werden nu gemerkt met MP4 (eerst voor Marlboro Project 4 dan voor McLaren Project 4). Het Nieuw-Zeelandse team (vandaar de oorspronkelijke oranje kleur van de McLaren wagens) was nu definitief een “Brits” team geworden. Ron Dennis is sedert 2017 ook verdwenen en het F1 team, is nu een onderdeel van de McLaren Group: een bedrijf dat gerund wordt door een directieraad en aandeelhouders, net als vele andere F1 teams trouwens.

Racing Point
Een interessante en zeer rafelige geschiedenis gaat voor aan de komst van de “roze” Mercedes. In 2018 nam Racing Point, een consortium onder leiding van Lawrence Stroll, het noodlijdende Force India team van Vijay Mallya over. Maar de geschiedenis gaat veel verder terug. Force India, een F1 team onder Indische licentie, ontstond in 2007 toen zij Spyker F1 kochten, een team dat het glorieuze verleden van de Nederlandse constructeur weer in de verf moest zetten (Spyker wagens gingen terug tot de oerdagen van de automobielracerij). Zelf had Spyker het Midland F1 team overgenomen in 2006. Midland, een industriële groep met Russische roots, kocht in 2005 Jordan Grand Prix op, reed één jaar als Midland Jordan en één jaar als Midland F1 voor ze opgingen in Spyker. En daarmee kan de geschiedenis van Racing Point teruggebracht worden tot het debuut van de Jordan-Ford in de GP van de USA in 1991 met aan het stuur de Belg Bertrand Gachot!

(foto: ©Willy Bouchez)

ZIE OOK: