911 of negen elf, een cijfercombinatie die in de autowereld en ver daarbuiten staat voor een legende, een levende legende, een springlevende legende. De 911 maakte zijn publieke debuut in Frankfurt nu goed 57 jaar geleden en sindsdien is het legendarische silhouet eigenlijk onveranderd gebleven. De technologie, het comfort en de veiligheid gingen mee met de tijd, maar de spirit bleef, met de krachtbron achter de achteras, wat van de 911 nog steeds een echte rijdersauto maakt en dat is vandaag steeds meer een uitzondering. Autosportwereld.be zette zich achter het stuur en genoot, met volle teugen…
In 1963 was de 6-cilinder boxermotor van de 911 goed voor 130 pk, vandaag liggen er op dezelfde plaats in de Carrera 385 paarden. De luchtgekoelde boxer maakte plaats voor een watergekoelde en vandaag beschikken alle Porsche 911 over turbotechnologie, maar dat verandert eigenlijk ontzettend weinig aan hoe ‘plezant’ deze auto wel is. In 1963 ging het spurtje van de 911 al in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u, vandaag heeft de Carrera daar de helft van de tijd voor nodig.
Wij deden het inderdaad met de oer-911, de wagen zonder franjes, maar met alles wat deze bolide moet hebben. Deze ‘992’ is er nu goed een jaar en de klanten kunnen kiezen uit diverse uitvoeringen, waaronder uiteraard de ‘S’ met 450 pk of de ‘4’ met vierwielaandrijving. Onze 911 was de Coupé, terwijl er ook Cabrio of Targa kan gereden worden.
Terug naar onze rode 911 Carrera en wat een opluchting om in een auto te stappen die niet vanzelf de snelheid van de verkeersborden wil overnemen, niet autonoom wil rijden en niet bepaalt in hoeverre je op een machtige weg in de Ardennen al eens over de helft van de rijvakken duikt… Deze 911 heeft net die elektronica aan boord die voor de bestuurder nodig is, maar niet meer of niet minder. Bovendien beschikte onze Carrera over een rijmodus-schakelaar waarmee verschillende rijmodi kunnen worden geselecteerd. Dat Sport Plus daarmij onze voorjeur wegdraagt, hoeft geen betoog. De overbrenging van het vermogen naar de achterwielen gebeurt via een magistrale 8-traps Porsche Doppelkupplung. De PDK combineert een heel sportieve afstelling in de versnellingen 1 tot en met 6 met efficiënte overdrive-overbrengingen (7de en 8ste versnelling). Wie wil kan uiteraard aan het stuur zelf schakelen.
Het Spartaanse van eerste generatie is uiteraard al lang verdwenen en deze 911 is dan ook perfect geschikt om iedere dag mee te rijden, in quasi alle omstandigheden. Uit eigen ervaring weten we dat de Carrera 4 misschien net iets meer ‘comfort’ biedt in winterse omstandigheden. Overigens, wie dagelijks gebruik zegt, zegt ook rijkosten en geloof het of niet, maar wij doken met de 911 onder de 9 liter per 100 kilometer, ten minste als we als de goede huisvader alle regels van onze wegcode respecteerden. Uiteraard vraagt de krachtbron iets meer als er hard gereden wordt, maar ook dan slaagt Porsche erin om de redelijkheid te bewaren.
We hopen dat in deze woelige en bijzondere tijden Porsche nog zeer lang doorgaat met het bouwen van deze uitzonderlijke wagen, want hoezeer wij ook genieten van een Cayman, een Macan of een Taycan, de 911 is en blijft dat waar Porsche voor staat.