Spa-Francorchamps en een dubbelaffiche op Zolder. Van de negen raceweekends worden er in het DTM dit seizoen drie in België verreden. Dat betekent driemaal een thuismatch voor team manager Bart Mampaey, die voor BMW Motorsport volgend interview gaf.
(bron en foto: DTM/BMW-presse)
Bart Mampaey: “Dat is een mooi extraatje voor ons team. En een mooie prestatie van ITR en DTM die een compacte kalender samen stelden, compact in die zin dat de teams ook niet ver hoeven te reizen. Drie manches in België is dus perfect…voor een Belgisch team. Zolder bleek afgelopen jaar een fantastisch circuit voor DTM en het is geweldig het weer op de kalender te hebben. Spa-Francorchamps is een van de mooiste circuits en het heeft een speciaal plaatsje in de geschiedenis van het team en van mijn familie. Eerder was er JUMA racing, het team van mijn vader en mijn moeder. We hebben geweldig goede herinneringen aan de 24 Uren van Spa uit die dagen. We hadden er heel wat successen tussen 1977 en 1984 met drie overwinningen en vijf tweede plaatsen, altijd met BMW, en we waren altijd de best geplaatste BMW. Dat vormde het eerste gedeelte van onze geschiedenis als team. De grootste zege van RBM was waarschijnlijk in 1997, toen we begonnen met een dubbelzege in de Groep N klasse, gevolgd door een algemene zege in 1998. En Spa zat ook in de FIA ETCC en WTCC kalenders tussen 2002 en 2010. We kenden er veel successen met Andy Priaulx. Dus ja, Spa is een belangrijke plaats voor het team, onze geschiedenis en mijn familie.”
Je zal gaan racen met de BMW M4 DTM, die er al een dag werd getest. Wat leerde je?
Mampaey: “Eerst en vooral is het negen jaar geleden dat we daar nog reden, dat was een test met een BMW Z4 GT3 in 2011. Terugkeren met de DTM wagen was geweldig. De piste was vochtig maar later konden we slicks zetten. Ik ging naar Eau Rouge en maakte daar wat video’s van de wagen die volgas er doorheen ging vanaf de derde ronde. Zeer spectaculair. Met de downforce en het vermogen dat we nu hebben in DTM is de wagen fantastisch op dit circuit. Ik kon nog op drie of vier andere plaatsen gaan kijken hoe de wagen door de snelle opeenvolging van bochten ging. We maakten veel kilometers en het was een succesvolle test. Er racen zal niet zo eenvoudig zijn. Er zal dicht op elkaar worden gereden, DRS en Push-to-Pass zullen een belangrijke rol spelen. De test was goed om het evenement voor te bereiden, en emotioneel was het altijd leuk om daar terug te komen met alle jeugdherinneringen die ik er heb.“
Wat worden de belangrijkste uitdagingen voor een DTM wagen op Spa?
Mampaey: “We zagen dat met de downforce en het vermogen de wagen een beest is om op dit circuit te rijden, maar dat bracht ook veel bandenslijtage met zich mee. We moeten een evenwicht vinden voor dit circuit, rekening houdende met de omstandigheden die we dat weekend zullen krijgen. En het zal wellicht een uitdaging worden in peloton te rijden, te slipstreamen en de manier waarop we DRS en Push-to-Pass gebruiken, te optimaliseren. De bandenslijtage over de race afstand zal een uitdaging worden en daar moeten we ons op concentreren.”
“Zolder was vorig seizoen de tweede race. Op zaterdag vierden we onze eerste zege met Philipp Eng. Een dubbel podium want Joel Eriksson eindigde tweede. Op zondag hadden we de pole met Sheldon van der Linde en Philipp eindigde weer sterk met een tweede plaats op het podium. Voor ons was het een goed weekend. We zullen nu moeten zien hoe het dit jaar zal verlopen. De races zijn veel later in het seizoen, een dubbelaffiche in oktober. De omstandigheden zullen helemaal anders zijn en het kampioenschap zal al in zijn eindfase zitten. Het zal afhangen van waar we ons op dat moment bevinden, hopelijk kunnen we net zo succesvol zijn als vorig jaar.”
Maken drie manches in België, met het team hoofdkwartier in Mechelen, het eenvoudiger?
Mampaey: “De kalender op zich is al een hele uitdaging, dus is het een goede zaak dat we niet ver hoeven te reizen, zowel voor de mekaniekers, de ingenieurs als voor de vrachtwagens van het team. Het maakt een uitdagende kalender een klein beetje gemakkelijker. Het zal ons zeker helpen, vooral de dubbelaffiches met de twee races die we telkens hebben op de Lausitzring, de Nürburgring en Zolder. Maar het zal een uitzonderlijk seizoen worden en logistiek nog uitdagend genoeg. Voor het team en de leden van het team wordt het wellicht een van de zwaarste seizoenen ooit, want lange tijd wisten we niet of we konden starten en dan kregen we negen weekends om af te werken binnen de drie maanden. Het zal hard worden. Hopelijk kunnen we vol voor het kampioenschap gaan met hopelijk een of meer van onze rijders op het podium zodat we een positief gevoel kunnen meedragen iedere keer we naar België terug reizen om de wagens opnieuw op te bouwen en de volgende race zo goed mogelijk aan te vangen.”
Wat zijn dus de doelstellingen voor dit seizoen?
Mampaey: “We willen het kampioenschap winnen, zo simpel is het. We zullen ons uiterste best doen opdat onze drie rijders kunnen meedingen voor de titel wanneer we naar de finale gaan in Hockenheim. Dat is ons doel.”