Het WRC heeft in tegenstelling tot vele andere kampioenschappen het geluk gehad dat het seizoen al begonnen is. Met overwinningen voor Neuville (Monte Carlo), Elfyn Evans (Zweden) en Sébastien Ogier (Mexico) zijn er al drie manches gepasseerd, maar wanneer het seizoen zal hervat worden is een groot vraagteken.
Na de annulaties of het uitstel van Chili, Argentinië, Sardinië en Portugal, is de volgende wedstrijd op de kalender de Rally van Kenia van 16-19 juli. Gezien de omstandigheden lijkt een verplaatsing naar Afrika onwaarschijnlijk. “De Safari rally zal dit jaar geen deel uitmaken van het kampioenschap”, vertelde Neuville aan het Franse Autonews.fr. “Eerst en vooral omdat de situatie daar niet zo hoopgevend is en ten tweede omdat de teams het risico niet willen nemen om hun personeel naar Kenia te sturen.” Deze informatie is echter nog niet bevestigd door de FIA of rallymanager Yves Matton.
Als Kenia wordt geannuleerd, moeten we gaan kijken naar de volgende rally en dat is de Rally van Finland begin augustus. Maar ook dit is nog niet zeker. “We wachten nog op een beslissing van de Finse regering”, zei Neuville. Onze landgenoot gelooft ook niet in een eventuele terugkeer naar Nieuw-Zeeland en Japan.
Misschien wordt de eerstvolgende rally dan wel die van Turkijke, eind september, dan Duitsland half oktober en afsluiten met Wales eind oktober, begin november. In totaal zouden er dan zes manches zijn. Genoeg voor een kampioenschap? “De FIA zal ons binnenkort meer info geven.”
De zoektocht naar mogelijke oplossingen gaat verder. De prijsuitreiking van de FIA is ook met een week uitgesteld om nog wat meer ruimte te geven voor mogelijk rally’s. Argentinië en Italië komen dan naar voor, vooral de Rally van Sardinië. Misschien is er wel de mogelijkheid om terug te gaan naar Corsica of Spanje, dat lijkt eerder onwaarschijnlijk. Kan er een andere Europese kandidaat een WRC-manche organiseren? Nogmaals, die kans is vrij klein, maar gezien de huidige situatie mogen we niets uitsluiten. Als we de laatste toespraak van Jean Todt mogen geloven, is er zeker nog de wil om dit jaar te gaan rijden.
“We moeten oplossingen vinden voor 2020, maar ook al voor 2021, dat financieel al anders zal zijn door de crisis”, vertelt Andrea Adamo, teambaas van Hyundai Motorsport.
(Olivier de Wilde, DH)



















