Home > #Hoofdnieuws > WRC: FIA bevestigt hybrides voor WRC 2022

WRC: FIA bevestigt hybrides voor WRC 2022

De FIA heeft bevestigd dat vanaf het seizoen 2022, de WRC-wagens hybride zullen worden, zoals eerder werd aangegeven. De leverancier van de hybride onderdelen zal Compact Dynamics zijn. Het Duitse bedrijf zit al meer dan 30 jaar in het vak en werkt reeds samen met Formule 1, WEC en Formule E en nu dus ook met WRC. Het zal aan de organisatoren zijn van de rally’s om te bepalen wanneer het hybride systeem wordt gebruikt. De FIA is ervan overtuigd dat door deze nieuwe regels, nog meer autofabrikanten hun weg vinden naar het WRC.

De nieuwe reglementen gaan in voege vanaf het seizoen 2022 en houden onder meer in dat er met hybride technologie zal gewerkt worden, maar de FIA wil voor de nieuwe generatie WRC-wagens ook de kosten drukken en meer mogelijkheden scheppen wat betreft het type wagen dat we aan de start van de wedstrijden van het WK gaan zien. Autosportwereld.be sprak met Yves Matton, Hoofd Rally binnen FIA.

Opgelet, hybride technologie betekent niet elektrisch rally rijden. Hybride houdt in dat de wagens beschikken over een klassieke verbrandingsmotor en een tweede type aandrijving, in dit geval een elektromotor. “De hele elektrische kit zal bestaan uit de batterij, de elektromotor, de aandrijving en de software en we hebben hier een tender voor opgesteld. Kandidaten om die kit te ontwikkelen, te bouwen en te leveren dienen te antwoorden voor 20 februari, dat is dus volgende week”, schetst Matton de huidige stand van zaken. “Ondertussen werken wij aan de technische regelgeving en die zou ten laatste tegen de FIA World Council van juni van dit jaar moeten klaar zijn. Ondertussen is de feedback van de diverse constructeurs over datgene wat al zeker is binnen het reglement zeer positief. Een plan ‘B’ is er vooralsnog niet.”

Het elektrische vermogen zal gebruikt worden binnen de “bebouwde kom van dorpen en steden en in het assistentiepark, maar ook in bepaalde zones van de proeven. We denken dan vooral aan de tragere secties om het extra gewicht te compenseren, laat ons zeggen dat we dat speedzones noemen”, doet Matton het verhaal verder. “Het doel is om hetzelfde prestatieniveau te halen als vandaag.

Drie constructeurs

Hoewel er vandaag nog maar twee constructeurs richting 2022 werken, “is ons doel drie constructeurs en dat met vier wagens per merk. Wagens verkopen aan privéteams kunnen we echter juridisch gezien niet opleggen. Het is daarom belangrijk dat we er in slagen om de productie van de wagens goedkoper te maken. De target is 40%, vandaag zitten we aan 30%, maar ik maak me sterk dat 35% mogelijk is. De auto’s zouden minder dan 500.000 euro moeten kosten. Ook de running cost moet naar beneden door onder meer bepaalde onderdelen een langere levensduur te geven of door met eengemaakte onderdelen te werken.

Daarom wil de FIA onder meer een veiligheidscel (rolkooi, zijbalken, zetels…) die eengemaakt is. “De regels zullen zo strikt zijn dat de constructeurs weinig ruimte hebben om het ‘duurder’ te maken. Anderzijds maakt dat we andere auto’s gaan zien dan de wagens uit het B-segment (Yaris, Fiesta…) die we vandaag zien in het WRC.” 

Matton wil niet raken aan de filosofie van de sport: “Wij moeten naar de toeschouwers gaan en de notie uithouding moet blijven. Sprintrally’s zoals in Zweden zijn misschien een idee voor één wedstrijd in de VS, ooit, maar verder houden we op termijn aan het format vast zoals we dat nu kennen.



You may also like
In een notendop: ERC en WRC
In een notendop: rally
WRC Mexico: tien WRC’s en zestien WRC2
WRC 2024: met Letland op de kalender