Home > #Hoofdnieuws > De eindejaarsvragen: Guillaume De Ridder

De eindejaarsvragen: Guillaume De Ridder

Guillaume De Ridder beleefde dit jaar zijn debuut in een Supercar en dat meteen in het Wereldkampioenschap rallycross. In 2017 koos hij voor rallycross en in RX2, zowat de wachtkamer voor WRX, eindigde hij toen meteen derde in de eindstand om een jaar later na een titelgevecht met zijn toenmalige teamgenoot Oliver Eriksson te stranden op de tweede plek.

Hoe was uw autosportjaar?

Guillaume De Ridder: “Het werd een gecompliceerd seizoen en soms zelfs frustrerend als we het over resultaten hebben maar ik kon van niks beters dromen als we de ontwikkeling bekijken inzake rijders- en technische vaardigheden. Zelfs al was de wagen (een Renault Clio, nvdr) niet van het niveau om mijn teamgenoot Cyril Raymond en mezelf de mogelijkheid te geven helemaal vooraan te strijden en ondanks de pech die we kenden was het een ongelooflijke ervaring en een unieke gelegenheid om te strijden op het hoogste niveau. Ik leerde hoe een Supercar te besturen, alle circuits te kennen en hoe samen te werken met zo’n omvangrijke crew. Ik won zelf nog meer interesse voor het technische aspect zoals de ophanging, differentieel, … . Daarom wil ik bij deze zeker mijn teambaas Guerlain Chicherit en het hele team van GCK langs deze weg van harte danken!

Wat verwacht u van 2020?

Het winterseizoen is altijd een periode van stress voor mij. Elk jaar begin ik terug van een blanco blad. Dat betekent hemel en aarde bewegen om de nodige sponsors te vinden om ook volgend seizoen te rijden. Het budget dat ik vind zal bepalen welk kampioenschap ik zal rijden en voor welk team ik uitkom. Momenteel … heb ik nog niks voor 2020, maar “Never give up” is mijn motto dus doe ik er alles aan om volgend jaar opnieuw op de grid van het Wereldkampioenschap rallycross te staan. Ik hoop dat de switch naar electrisch rallycross voor de rijders de zoektocht naar steun vergemakkelijkt en stilaan de constructeurs terugbrengt want het wordt niet makkelijker.

Het moment van het autosportseizoen?

Dat was voor mij de derde tijd in de finalewedstrijd in Zuid-Afrika in de tweede reeks. Het is goed dat we het seizoen met een hoogtepunt konden afsluiten. Ik behaalde in Kaapstad mijn tweede halve finale van het seizoen, na die in Barcelona. Het is altijd beter om de winterperiode in te duiken met een goed gevoel en dat resultaat helpt zeker.

Naast rallycross is Guillaume De Ridder werkzaam voor Renault Sport F1:Er werd me ook gevraagd om Renault Sport te helpen bij het ontwikkelen van de nieuwe Clio 5 RX die de Twingo zal vervangen in het Franse kampioenschap rallycross. De wagen kan worden ingezet in rally 5, Clio cup en rallycross. Ze hebben een goedkope, performante en prettige wagen ontwikkeld om mee te rijden. Een ontwikkelingsrijder mogen zijn voor dit project was een geweldige ervaring!

(foto J Dingenen)

You may also like
GSeries 2023: De Ridder kampioen, Vranckx derde
GSeries 2023: drie op een rij voor De Ridder, Vranckx op het podium
GSeries 2023: Vranckx en De Ridder domineren opnieuw
GSeries 2023: De Ridder en Vranckx op het podium