Geen enkele andere constructeur heeft de Total 24 Hours of Spa meer gewonnen dan BMW. Ondanks drie overwinningen in de voorbije vier edities komt de M6 GT3 – opnieuw – niet als favoriet aan de start, zeker op basis van de kwalificatietijden op donderdagavond. De drie rijders van titelverdediger Walkenhorst Motorsport, Christian Krognes, Mikkel Jensen en Nick Catsburg, blijven echter vertrouwen hebben in hun strijdwapen.
Christian Krognes is de enige van de drie Walkenhorst-rijders die zijn zege van vorig jaar verdedigt. Een succes dat deuren heeft geopend. “Aan de ene kant blijf ik mijn job in het dagelijkse leven beoefenen (Krognes verkoopt… bakstenen, n.v.d.r.), anderzijds heeft de zege van vorig jaar ervoor gezorgd dat ik dit jaar het volledige seizoen in de Intercontinental GT Challenge kan betwisten”, aldus de Noor. “Op het circuit verandert er niet te veel, maar in de paddock krijg ik natuurlijk meer aandacht van pers en komen meer rijders een praatje slaan.”
De BMW M6 GT3 kende een moeizame donderdag en was nooit in de staat om de andere constructeurs het vuur aan de schenen te leggen. Teamgenoot Nick Catsburg maakt zich geen zorgen. “De warmte is nooit goed nieuws voor onze turbomotor, die naar adem hapt in de hitte”, laat de Nederlander optekenen. “Bovendien is de M6 ook aerodynamisch minder efficiĆ«nt als de temperaturen stijgen. We hopen dus niet per se op een wijziging in de Balance of Performance, aangezien de koelere temperaturen tijdens de race ons zullen helpen.”
De derde man de op BMW #34 is de minst gekende naam. De 24-jarige Mikkel Jensen beleeft zijn eerste seizoen als fabrieksrijder en doet het meteen uitstekend. “Ik heb twee seizoenen als Junior-rijder achter de rug, met veel minder druk, maar ik moet toegeven dat het als officieel BMW-rijder meteen vlot verloopt”, vertelt de jonge Deen. “Het is natuurlijk een uitdaging om samen met grote namen het stuur van dezelfde auto te delen, maar de snelheid is ook dit weekend meteen erg goed. Reken ons dus maar bij de kanshebbers!”
BMW brengt nog een tweede auto aan de start met fabriekssteun, ingezet door Schnitzer Racing en bestuurd door John Edwards, Augusto Farfus en Martin Tomczyk.
Foto: Jens Mommens