Een blik op de uitslagen van de afgelopen Rally Islas Canarias brengt een opvallend resultaat naar boven. De Abarth 124 GT Rally werd op de 16de plaats de eerste “niet-R5” wagen. De moeite om eens even van naderbij te bekijken.
Het veld binnen “productie”, ERC2, was op Gran Canaria misschien niet indrukwekkend met het forfait van Remmenik en de uiteindelijke opgave van Juan Carlos Alonso, beiden op Lancer Evo X. Maar Alonso is wel een uitstekende referentie om een vergelijking op te trekken.
Prestaties in de aard van een goede Evo X, voor een fractie van de prijs? “De kosten voor een Evo X liggen hoger, dat is zeker, om over R5 nog maar te zwijgen”, vermeldt Fabio Migliavacca, regiomanager voor EMEA. “De betrouwbaarheid moest beter en daar hebben we dan erg op ingezet.” De cijfers zijn in alle geval het bekijken waard.
Wat in België?
Maar hoe moet het dan in het Belgische rallylandschap? We konden het opnieuw vaststellen met de afgelopen Sezoensrally: de beste R2 wagens flirtten met de productieklasse en de top R-GT wagens beheersen de wereld buiten de R5. Vorig seizoen zagen we de Abarth 124 GT tweemaal in actie in België. Cédric De Cecco trad ermee aan in de Rally de Spa. Hij kon zich geregeld mengen bij de top van de GT, kon ook op bepaalde proeven de Evo X’s van routiniers achter zich houden. Uiteindelijk eindigde hij na een aantal uitstapjes op een 30ste plaats. Ook monument Jean-Pierre Van de Wauwer ging met de Abarth 124 GT van start. Hij koos de Condroz Rally, opnieuw niet meteen het favoriete strijdperk van deze wagen. Maar “Vande” stond wel aan kop van de GT rangschikking toen hij moest opgeven met technische problemen.
Ieper, de rally van de hoogmis komt eraan. Tijd om deze Abarth 124 GT een nieuwe kans te geven? Enig nadeel, de dichtsbijzijnde tuner, Milano racing, zit in Zuid-Frankrijk! Maar wie de Abarth wil proberen… er is niets dat niet kan worden opgelost met een belletje naar het moederhuis, verzekert men ons.
(foto’s: abarth press)