Niet enkel in de F1 laat de nieuwe regelgeving op zich wachten, ook voor de FIA WEC is het huiswerk van de constructeurs, FIA en ACO nog verre van volledig. In september 2020 zouden de nieuwe bolides voor het WK Uithouding op de startgrid moeten zijn, maar tot op vandaag is er nog geen zekerheid en eensgezindheid over de definitieve versie van de reglementen en zelfs niet over de belangrijkste krijtlijnen.
Rob Leupen hoofd van het Toyota-team in FIA WEC, noemt de situatie “dringend”, want met nog amper 16 maanden tot de start van het seizoen 2020-2021 en geen enkele zekerheid over hoe de nieuwe auto’s er gaan uitzien, wordt de tijd om zo’n nieuwe auto te bouwen krap. “Minder dan 14 maanden halen we niet om een wagen te ontwerpen, te bouwen, te testen en klaar te stomen voor de competitie”, is het strenge verdict van de Nederlander die geen blad voor de mond neemt. “We vertrokken met prototypes met hybride technologie en vandaag staan we weer bij af, het is dringend tijd voor actie. Toyota zal niet blijven wachten op de reglementen, op een bepaald moment wordt het onmogelijk om nog een nieuwe auto te bouwen.”
De situatie is geëvolueerd omdat niet alle constructeurs (hybride) prototypes verkiezen. Rond de tafel van de ACO en de FIA zitten onder meer McLaren, Porsche, Ferrari, Toyota… en onder hen zijn er ook die liever zouden vertrekken van een soort extreme straatwagen zonder hybride technologie, iets wat Toyota niet wenst. Het moge duidelijk zijn, dat als de ACO en de FIA tijdens de week van de 24 Uur van Le Mans geen doorbraak forceren, de toekomst van de hoofdklasse van de FIA WEC op het spel staat. Bovendien wil Toyota ook niet nog een seizoen langer met de huidige generatie auto’s racen.
Vreemd genoeg evolueert de situatie aan de andere kant van de VS wel. De huidige generatie DPi van de IMSA kent een mooi succes en met het oog op de toekomst wensen de huidige constructeurs en negen andere partijen verder te gaan, maar met toevoeging van een ‘lichte’ hybride technologie. Wetende dat de DPi én op interesse van de constructeurs kunnen rekenen en dat de auto’s relatief betaalbaar zijn, is het toch vreemd dat er geen verdere toenadering tussen FIA WEC en de IMSA is.
Hoe dan ook, we zitten nog ver af van de epische gevechten tussen Audi, Porsche en Toyota, en laten we eerlijk zijn, Spa was een schitterende wedstrijd, maar dat mag volledig op het conto van de weergoden geschreven worden en het is Toyota zelf dat aangeeft dat meer concurrentie uiteraard een must is voor de toekomst. “Op 16 mei verwachten we meer nieuws over de toekomst, we kijken in spanning uit!”