Zondag 3 maart opende het Duivelsbergcircuit te Maasmechelen de deuren voor de eerste wedstrijd van het Belgische kampioenschap rallycross 2019. Geheel volgens de weersvoorspellingen ging dat, vooral in de voormiddag, gepaard met maartse buien die ervoor zorgden dat het circuit er de hele dag verraderlijk glad bij lag.
Super1600: “Rain man” Davy Van Den Branden
Davy Van Den Branden deed in zijn Citroën DS3 zijn naam van “regenspecialist” alle eer aan door overtuigend naar de zege te rijden nadat hij ook twee snelste tijden achter zijn naam schreef in drie reeksen. Ook de halve finale zette hij naar zijn hand. Enkel in de tweede heat liep het ven mis na een aanrijding met merkgenoot Steve Otzer, de regerend kampioen in deze klasse. Otzer kwam nooit echt in het stuk voor en worstelde duidelijk met de wegligging van de Saxo, hij haalde zelfs de finale niet. Vanaf de zijlijn zag hij na Van Den Branden Peugeot-rijder Yves Teelen naar de tweede plek snellen en Pascal Roumans (Ford Fiesta) naar de derde plaats. “Een mooie overwinning na de investering die we gedaan hebben door een nieuwe motor te laten bouwen bij de Nederlandse tuner Vos”,
luidde het bij de winnaar.
Supernationals min 2000cc: Kurt Lambers vanaf de tweede rij
In de drukst bezette klasse was de strijd om de punten het hevigst met heel wat potentiële winnaars. Uiteindelijk deelden Nick Neyens (Ford Escort) en Martijn Vanhove (BMW 1M) in de finale de plaatsen op de eerste rij. Maar het was Kurt Lambers die met zijn BMW M3 het duo kon verschalken om daarna onbedreigd naar de zege te rijden. Dat was mede te danken aan het feit dat de wagens van Vanhove en Neyens onzacht met elkaar in aanraking kwamen tijdens de start. Voor Vanhove was het einde verhaal terwijl Neyens zijn weg nog kon verder zetten om vijfde te eindigen. Na Vanhove was het Robbe Goris die als tweede eindigde terwijl de Nederlander Pim Garvelink vanuit de Q-finale verrassend op de laatste podiumplaats kon eindigen met zijn nieuwe Honda Civic.
Supernationals plus 2000cc: Mooi duel Bex-Maris
In de klasse Supernationals plus 2000cc was de opkomst met 11 deelnemers relatief mager in vergelijking met de voorbije jaren, maar dat kon de pret niet deren. In de finale kreeg het publiek de verwachte strijd te zien tussen de Volvo-rijders Kristof Bex en Luc Maris waarbij die laatste uiteindelijk het laken naar zich toe trok. Nochtans kwam Bex als eerste weg in de start maar na enkele duels moest deze toch zijn meerdere erkennen in regerend kampioen Maris. Na hen wist BMW-rijder Stefan Vaesen te profiteren van problemen bij de BMW van Stephanie Van Lingen om zo derde te worden. Ludo Hermans sloot de finale af op plaats vier. Van Lingen werd nog als vijfde geklasseerd en Johnny Verkuringen werd zesde nadat hij al aan de kant moest in ronde 2.
Steve Volders was met zijn RX2 gekocht bij OMSE dan weer de enige in de klasse Supercars. Die maalde tijdens de heats zijn rondjes af samen met de Supernationals boven 2 liter en mocht daarna nog de nodige rondjes afwerken in zijn “finale”. Daarmee kon Volders het nodige testwerk verrichten met het oog op een deelname in het “WK” van de klasse RX2.
In de overige klassen waren Kimi Vermeulen (Ford RST), de Duitser Bernd Stubbe (XC Crosscar) en Kobe Pauwels (XC Junior) de winnaars.
Het is nog niet helemaal duidelijk wanneer het BK nu zijn weg vervolgt. Enige zekerheid is de datum van 2 juni in het Duitse Buxtehude maar ook het weekend van … 11 en 12 mei werd aangekondigd. Dat is de datum van het WK te Spa-Francorchamps waarbij de deelnemers van het BK op zaterdag en zondag telkens na afloop van het WK de reeksen en finales zou afwerken. Afhankelijk van de persoon aan wie de vraag werd gesteld was dit al dan niet voor 100% zeker.
(foto’s J Loix en J Dingenen)