Met de demonstratie van 15-jarige Loek Hartog in de Nederlandse Cup, maar evengoed de eerste Belgische zege van Martin Leburton en de doorbraak van Kenny Herremans, heeft de Ford Fiesta Sprint Cup bewezen dat het een ideale formule is voor jonge (en minder jonge) coureurs om zich in de kijker rijden. In de Ford Fiesta Sprint Cup is het immers de coureur – lees rechtervoet – en niet de auto die gaat over winst of verlies.
Met zijn jarenlange ervaring is Koen Wijckmans, coördinator van de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup, goed geplaatst om de waarde van deze nieuwe sprintklasse te meten.
“De Ford Fiesta Sprint Cup heeft zijn bestaansrecht getoond, als betaalbare sprintklasse voor rijders die voordien nog nooit op circuit hadden gereden of hoogstens ervaring opdeden in karting of endurance. Met de komst van de FFSC en deur-aan-deur gevechten denken velen terug aan de gouden jaren van de Ford Escort Mexico Trophy, zeg maar de Fiesta Cup van de jaren zeventig. Terecht, want de Ford Fiesta Sprint Cup, die staat voor mooie inhaalacties, onverwachte wendingen en niet op zijn minst een vol veld Fiesta-coureurs die ronde na ronde voor elke plaats knokken!”
Het beeld van Kenny Herremans, Martin Leburton, Jens Verbesselt, Philippe Huart, en in race 2 ook Stienes Longin, die zij-aan-zij voor elke meter vochten, spreekt boekdelen.
“Ik voeg meteen het robbertje vechten tussen Floral-teammaats Ruben Valckenaere en Thibault Parmentier toe aan het lijstje van niet vlug te vergeten hoogtepunten”, stelt de coördinator van de Belgische Cup. “Vooral omdat zij voordien nog nooit één meter op circuit hadden gereden en nu als volwaardige sprinters tot op de finishlijn om de tweede plaats bij de Junioren knokten. Hun steekspel is een perfect reclamespotje voor de Ford Fiesta Sprint! Als ik zie hoe zij, maar ook de Redant-broers, sinds de eerste meeting evolueerden en zowel in training als in de races rijpheid toonden als autocoureur, kan ik enkel beamen dat de Fiesta Cup een kweekvijver is voor latere toerwagenkampioenen!”
Niet alleen op de piste leren Ayrton en Yannick Redant, Thibault Parmentier, Ruben Valckenaere, Nick Stox, Hanne Terium & co de stiel. Na elke race van zowel de Nederlandse als de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup is het aanschuiven voor het kantoor van de koersdirectie!
“Wij willen absoluut niet de strenge rechter uithangen die met het vingertje staat te zwaaien,” klinkt Bobbe Veldkamp, die samen met Kees Koning en Jaap Molmans waakt over het respecteren van de sportieve regels. “Het zijn nu éénmaal races van zeer korte adem, met auto’s die helemaal identiek zijn en het minste incident tussen één of meerdere coureurs trekt onze aandacht. Dat wordt samen met de betrokken coureurs tegen het licht gehouden en uitvoerig besproken. Niet meteen om straffen te vorderen, maar veeleer om hen te wijzen op wat zij verkeerd deden, maar ook om hun verhaal te horen en te weten waarom zij dit of dat manoeuvre uitvoerden. Door samen de beelden te ontleden onthouden zij voor volgende keer beter de les. Maar als iemand iets te veel bij ons moet langskomen, dan zullen wij streng, maar rechtvaardig de juiste straffen toepassen!”
Dat de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup met vijf titelkandidaten naar de finale trekt op TT Circuit Assen zegt nog meer over het hoge niveau van deze nieuwe competitie. FordStore Feyaerts moet nog beslissen welke coureur er achter het stuur zal zitten van de #24, want zelf kan Stienes Longin zijn leidersplaats niet meer verdedigen. Hij zal vanuit Circuit Zolder, waar hij hetzelfde weekend aantreedt in NASCAR Series en Belcar, moeten afwachten wie van de vier zijn score zal verbeteren en de titel wegkapen. Kenny Herremans, Martin Leburton, Ayrton Redant of Jens Verbesselt? Oh, ja, Herremans is met zijn 30 lentes de oudste van het viertal en 21-jarige Ayrton de jongste en tevens bijna-Junior-kampioen.
De komst van de Ford Fiesta Sprint Cup laat niemand onberoerd en aan interesse vanuit het wereldje van de karting is er alvast geen gebrek. Zo hing Félix Wargé het hele weekend in Spa rond in de pitbox van Vanspringel Motorsport. Félix Wargé was Belgisch kampioen Rotax in 2015 en vice-Europees kampioen en vice-wereldkampioen in Rotax Max in 2017. Het is een vingerwijzing dat we ons in 2019 mogen verwachten aan de komst van meerdere jonge welpen…